PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Náslechová praxe v oboru Hudební výchova - OPNH2H105A
Anglický název: Preview of Pedagogical praxis in Music
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Alena Tichá, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)
Praxe 1 představuje náslechovou praxi, která je přípravou pro samotnou oborovou praxi studenta. Realizuje se na základních školách a v nižších ročnících víceletých gymnázií nebo doporučených školských zařízeních. Součástí je domluva studenta s vybranou školou pro jeho náslech. Student vybírá školu buď v místě svého bydliště, nebo ze seznamu fakultních škol, (který je pravidelně aktualizován příslušnou katedrou). Student je v rámci náslechové praxe v přímém spojení se svým zavádějícím učitelem. Má tak možnost sledovat pedagogické situace, které následně aplikuje do své oborové praxe. Součástí náslechové praxe je vedení pedagogického deníku, do kterého student sbírá výsledky práce žáků, podněty k hodnocení vlastní pedagogické činnosti, doporučenou literaturou pro samotnou oborovou praxi, portfolio složitých pedagogických situací a jejich možné řešení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

 

Náslechová praxe představuje přípravu na:

analýzu a reflexi vyučovacího procesu,

rozbory vyučovacího procesu a zadávaných úkolů s fakultními učiteli a oborovými didaktiky,

proces a produkt v hudební výchově – vokální činnosti, instrumentální činnosti, hudebně pohybové činnosti,

hodnocení a klasifikace hudebních činností žáků,

řešení výchovně vzdělávacích situací v procesu hudební výchovy,

práci se žáky se speciálními potřebami či mimořádně nadanými žáky,

seznámení s rámcově vzdělávacími programy jednotlivých typů škol

a jejich následné promítnutí do tematických okruhů vyučovaného předmětu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (10.09.2021)

 

Doporučená literatura:

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

NELEŠOVSKÁ, Alena - SVOBODOVÁ, Jana. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. ISBN80-244-0171-1.
Pedagogická praxe : metodické pokyny. Plzeň : Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-659-2.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc : Univerzita Palackého, 1998. ISBN 80-7076-793-7.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016. 

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

 

Tucker, J.L. Better Practice in Music Education.  Maryland  : Maryland State Department of Education, 2003. Available on:  https://aems-edu.org/wp-content/uploads/Better_Practices_Music.pdf.

Rodriguez, C.  Music Education, Preparation of Teachers. Available on: https://education.stateuniversity.com/pages/2255/Music-Education-PREPARATION-TEACHERS.html.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK