PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ III – reflexe praxe - OPNF2F109A
Anglický název: Didactics III - reflective teaching practice
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Anotace -
Cílem předmětu je stejně jako u předmětu Didaktika II rozvíjení dovedností didaktické transformace vzdělávacího obsahu předmětu francouzština vzhledem k individuálním a věkovým zvláštnostem žáků, dále provázání a aplikace poznatků z předchozí pedagogické praxe (ZŠ) na oblast středoškolského stupně. Tématem jsou opět zejména řečové dovedností a jazykové prostředky a jejich evaluace, dále reflektivní kompetence (observace a analýza hodin, práce s videem). Pracuje se i na rozvoji kompetencí strategických, a to jak u žáků, tak učitelů. Významnou složkou výuky je reflexe konkrétních didaktických situací z praxí studentů na střední škole a nově pak zapojení IT nástrojů do přípravy učitele jazyka (využití tabletů, stránek LearningApps, Socrative, NearPod apod.) v mezipředmětovém kontextu.
Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (04.09.2020)
Literatura

Základní literatura:

ROBERT J.-P., ROSEN E., REINHART C. Faire classe en FLE. Paris: Hachette FLE, 2011.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014.

CORDINA, D., ODDOU, M. Pratiques et projets numériques en classe de FLE. Paris: CLE International, 2018.

 

Doporučená literatura:

(coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer.

Conseil de l’Europe, 2001.

(coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier, 2003.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. 

Řada „Didactique des langues  étrangères“. Paris: Cle International.

Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International.

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
Požadavky ke zkoušce

Aktivní účast ve výuce (max. 2 absence).

Rozboz videonahrávky - vytvoření pracovního listu pro ostatní studenty. Vytvoření elektronického výukového materiálu ve vztahu k praxím a videu. Teoretický rozbor vybranných didaktických situací na základě portfolia ze Souvislé praxe II. na SŠ (ústní část zkoušky). 

Max. dva opravné pokusy.

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (04.09.2020)
Sylabus

Période pré-stages:

Semaine 1 - Moyens linguistiques - phonétique, prononciation, point de vue de la didactique du FLE

Semaine 2 - Compétence langagière - Ecrit 

Semaine 3 - Moyens lingistiques - Orthographe, dictée

Semaine 4 - TICE au service de l'écrit

 

Période post-stage:

Semaine 9 - Analyse de vidéos de étudiants (moyens linguistiques, compétences), partie I

Semaine 10 - Analyse de vidéos de étudiants (moyens linguistiques, compétences), partie II

Semaine 11 - Analyse des vidéos de étudiants (moyens linguistiques, compétences), partie III

Semaine 12 - Analyse des vidéos de étudiants (moyens linguistiques, compétences), partie IV

Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (04.09.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK