PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika FJ II – reflexe praxe - OPNF2F106A
Anglický název: Didactics II - reflective teaching practice
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: francouzština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz (1).jpg Kateřina Esserová, DiS.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)
Cílem předmětu je získání dovednosti didaktické transformace vzdělávacího obsahu předmětu francouzština vzhledem k individuálním a věkovým zvláštnostem žáků. Tématem jsou zejména řečové dovednosti a jazykové prostředky a jejich evaluace, ale i schopnost reflexe (observace a analýza hodin, práce s videem). Pracuje se i na rozvoji kompetencí strategických, a to jak u žáků, tak učitelů. Významnou složkou výuky je reflexe konkrétních didaktických situací ze souvislé praxe studentů na základní škole a nižších stupních víceletých gymnázií. Na tyto praxe jsou studenti připravováni (plánování a příprava hodin, reflexe didaktického materiálu). Studenti budou připravovat i virtuální/on-line výukové jednotky, ve kterých propojí oblast využití nástrojů ICT a výuku FLE.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)

Základní literatura:

COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014.

CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

VANTHIER, H. L'enseignement aux enfants en classe de langue. Paris: CLE International, 2009.

DEFAYS, J.-M. Enseigner le fraçais langue étrangère et seconde. MARDAGA, 2018.

 

Základní literatura k videoreflexím:

Daill, E., Stirman, M., Écrit et gestion du tableau. Hachette FLE, 2015.

Daill, E., Stirman, M., Oral et gestion du tableau. Hachette FLE, 2017.

MOOC "Moi, prof de FLE", Université de Liege, 2018.

 

Doplňková literatura:

BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E.: Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2008.

(coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (19.04.2021)

1. cyklus - před praxemi (3. týdny)

Evaluace a plánování hodin, evaluační portfolio a nástroje rozvoje dovedností začínajícího učitele
Práce s učebnicí a dalšími materiály
Řečové dovedností vs. Jazykové prostředky v komunikativně orientované výuce

2. cyklus (5 týdnů)

Gramatika v komunikativně orientované výuce (akční přístup)
Rozvoj slovní zásoby
Výslovnost a pravopis
Evaluace a autoevaluace jazykových prostředků
Hra ve výuce FLE

(2. cyklus je založen na teoretických exkurzech, práci se základní literaturou a rozboru reálných situací z výuky)

 

V kurzu bude implementovaná metodika poskytování průběžné verbální zpětné vazby žákům. Sylabus vznikl v rámci projektu "Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK", registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093.

 logolink:

https://opvvv.msmt.cz/media/msmt/uploads/OP_VVV/Pravidla_pro_publicitu/logolinky/Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz.jpg

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (29.01.2021)

Aktivní účast ve výuce (max. 2 absence).

Rozboz videonahrávky/záznamu výukové jednotky.

Rozbor vybranných didaktických situací na základě portfolia ze souvislé praxe I. 

Vytvoření virtuální výukové jednotky zaměřené na jazykové prostředky pomocí nástrojů ICT.

Max. jeden opravný pokus.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK