|
|
|
||
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům přechod od obecné didaktiky k didaktice cizího jazyka a dalšího cizího jazyka. Záměrem je představení teoretických poznatků didaktiky jako východisek pro praxi učitele stejně jako ujasnění zpětného působení praxe výuky jazyka na její teoretickou reflexi. Studenti jsou seznámeni se základními didaktickými otázkami, které vychází ze vztahového trojúhelníku učitel-žák-učivo. Dále se předmět věnuje historii i současnosti přístupů k výuce cizího jazyka (francouzštiny) a jeho učení. Obecné poznatky se pak konkretizují při práci s autentickými didaktickými materiály a základními koncepčními dokumenty. Předmět se věnuje i otázkám evaluace.
Součástí kurzu jsou ukázky reálných situací z výuky FLE vedené zkušenými i začínajícími učiteli (Videoanalýzy)
Studenti se dále seznámí se základním repertoárem (autentických) materiálů použitelných ve výuce a uvědomí si jejich potenciál pro jejich vlastní učení v návazných kurzech.
Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
|
|
||
Základní povinná literatura: TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006. BERTOCCHINI, P., CONSTANZO, E. Manuel de formation pratique pour professeur de FLE. Paris: CLE International, 2008.
Základní literatura k práci v semináři (Analyse VIDEO): DAILL, E., STIRMAN, M., Écrit et gestion du tableau. Paris: Hachette FLE, 2015 DAILL, E., STIRMAN, M., Oral et gestion du tableau. Paris: Hachette FLE, 2017
Doplňková literatura/základní dikumenty: Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International. (coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001. (coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005. BENEŠ, E. (a kol.) Metodika cizích jazyků. Praha: SPN, 1970. CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003. CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005. Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001. HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier, 2003. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013. Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
|
|
||
Aktivní účast na výuce a v seminární části kurzu, max. 3 absence za semestr. Zpracování úkolů zadaných vyučujícím během semestru. Test základních znalostí z oblasti úvodu do didaktiky FLE (min. 70% úspěšnost). Ústní pohovor v návaznosti na vykonaném testu. Max. 3 pokusy na test i ústní část Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
|
|
||
Semaines 1 et 2 : Notions de base, espace et contexte de l’enseignement / apprentissage de FLE. Analyse VIDEO. Semaines 3 et 4 : Enseignant de FLE (compétences, stratégies, rôles, approches). Analyse VIDEO. Semaines 5 : Lieux d’apprentissage, la classe et ailleurs... Analyse IMAGES DE CLASSES. Semaines 6 et 7 : Élève / apprenant en contexte du FLE. Semaines 8, 9, 10 : Histoire et actualité des méthodologies et méthodes du FLE. Semaines 11 et 12 : Évaluation et CECR(L). Poslední úprava: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
|