PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka jako jazyka druhého - OPNC2C117B
Anglický název: Didactics of Czech Language as a Second Language
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Neslučitelnost : OPNC2C116B
Je neslučitelnost pro: OPNC2C116B
Anotace -
Didaktika českého jazyka jako druhého jazyka navazuje na předchozí oborovou didaktiku českého jazyka jako jazyka mateřského a vychází také ze znalostí z dalších předmětů, jako je např. obecná didaktika. Představuje úvod do problematiky a nabízí základní teoretické informace - pojmosloví, historii oboru, vyučovací metody, učebnice, základní pedagogické dokumenty - Společný evropský rámec pro jazyky a popisy češtiny, jazykový pas, ministerské dokumenty pro práci s žákem s odlišným mateřským jazykem v české škole. Studenti si ověří zvládnutí základních tematických okruhů a pojmů nejen při čtení odborných článků a diskusi nad aktuálními didaktickými problémy, ale také při zpracování didaktické pomůcky.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (31.01.2021)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je dát studentům základní orientaci v oboru a otevřít prostor pro další vzdělávání v něm.

Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (31.01.2021)
Podmínky zakončení předmětu

 

(1) Vytvoření didaktické pomůcky pro výuku českého jazyka jako jazyka druhého. 

(2) Prezentace pomůcky na semináři. 

(3) Aktivní účast na semináři, distanční výuce.

Požadavky k zápočtu:

Aktivní účast na  výuce, zpracování a odevzdání seminárního úkolu do 14. 5. 2021.

Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (31.01.2021)
Literatura

Základní povinná literatura:

HÁJKOVÁ, Eva: Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014, ISBN 978-80-7290-809-7.
HRDLIČKA, M. Čeština - cizí jazyk. Praha: ISV, 2002, ISBN 80-85866-98-6.
HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010. ISBN 978-80-704-3867-1.
HRONOVÁ, K. Čeština jako cizí jazyk.  Praha: Didakta, 1990, ISBN 978-80-254-5194-6.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-279-88.
 
Literatura online:
Společný evropský referenční rámec pro jazyky [online]. Dostupné z

ŠKODOVÁ, S. - ŠINDELÁŘOVÁ, J. Metodika práce s žáky-cizinci na základních školách, dostupné z:

Referenční popis češtiny pro účely zkoušky z českého jazyka pro trvalý pobyt v ČR - úrovně A1, A2 [online]. Dostupné z .
 
Doporučená literatura:
Sborníky Čeština jako cizí jazyk. Materiály ze (I., II., III. atd.) mezinárodního sympozia o češtině jako o cizím jazyku. Praha: UK-FF.
Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ).
Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, Nová čeština doma a ve světě, Bohemystika aj.
 

Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (31.01.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK