|
|
|
||
Úvod do problematiky didaktiky českého jazyky jako vědecké disciplíny, historie oboru, současný stav. Orientace v odborné literatuře, bezpečná znalost současných učebnicových řad, kurikulárních materiálů, odborných časopisů. Orientace v aktuálních didaktických trendech. Studenti si ověří základní vědomosti a částečně si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku českého jazyka (složky jazyk a komunikační výchova) na ZŠ a SŠ: složky předmětu, cíl a obsah výuky na ZŠ i SŠ - jednotlivé tematické celky, normativní dokumenty, termíny užívané při výuce ČJ, hodnocení a klasifikace, dokáží plánovat svou činnost na základě učebních dokumentů (včetně přípravy na konkrétní vyučovací hodinu ČJ), provést didaktickou analýzu učiva - vytipovat problémy při výuce ČJ, pracovat s učebnicemi a dalšími pomůckami, diktovat diktát, připravit písemnou přijímací zkoušku na SŠ, sledovat odbornou literaturu. Zvláštní pozornost bude věnována praktickým dovednostem při výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.
Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2018)
|
|
||
Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce. Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2018)
|
|
||
Ke studiu povinná: Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994. Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005. Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017. Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.
www.rvp.cz Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.
doporučená: Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997. Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992. Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003. Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.
K tvorbě seminární práce Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012. Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006. Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2018)
|
|
||
Didaktika českého jazyka I Cíle: Požadavky k zápočtu: Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k snížení celkové klasifikace. Struktura práce 1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!) Didaktické situace budou vycházet z témat učiva standardní edukační trajektorie, která budou podrobena didaktickému zpracování v rámci níže uvedených okruhů. Posluchači si vyberou jeden očekávaný výstup a rozpracují ho.
Očekávané výstupy RVP ZV - 2. stupeň ČJL-9-1-04 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci Očekávané výstupy RVP G - odlišuje různé variety národního jazyka a vhodně jich využívá ve svém jazykovém projevu v souladu s komunikační situací Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2018)
|