PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka I - OPNC2C101A
Anglický název: Didactics of Czech Language I
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 52 / 51 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Je záměnnost pro: ON2303101
Anotace -
Úvod do problematiky didaktiky českého jazyky jako vědecké disciplíny, historie oboru, současný stav. Orientace v odborné literatuře, bezpečná znalost současných učebnicových řad, kurikulárních materiálů, odborných časopisů. Orientace v aktuálních didaktických trendech. Studenti si ověří základní vědomosti a částečně si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku českého jazyka (složky jazyk a komunikační výchova) na ZŠ a SŠ: složky předmětu, cíl a obsah výuky na ZŠ i SŠ - jednotlivé tematické celky, normativní dokumenty, termíny užívané při výuce ČJ, hodnocení a klasifikace, dokáží plánovat svou činnost na základě učebních dokumentů (včetně přípravy na konkrétní vyučovací hodinu ČJ), provést didaktickou analýzu učiva - vytipovat problémy při výuce ČJ, pracovat s učebnicemi a dalšími pomůckami, diktovat diktát, připravit písemnou přijímací zkoušku na SŠ, sledovat odbornou literaturu. Zvláštní pozornost bude věnována praktickým dovednostem při výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.
Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2018)
Cíl předmětu

Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.

Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2018)
Literatura

Ke studiu

povinná:

Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998.

Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994.

Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993.

Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005.

Štěpáník, S.; Šmejkalová, M.: Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.

Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994.

www.rvp.cz

Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ

odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.

 

doporučená:

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997.

Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000.

Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992.

Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009.

Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997.

Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.

 

K tvorbě seminární práce

Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012.

Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006.

Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2018)
Sylabus

Didaktika českého jazyka I
Vyučující: PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D., Mgr. Eliška Doležalová
Ukončení: zápočet

Cíle:
Student získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.

Požadavky k zápočtu:
1. Aktivní účast v semináři
2. Průběžné plnění úkolů, které budou zadávány v semináři.
3. Prezentace vybraných úkolů
4. Odevzdání souboru úkolů fyzicky do rukou vyučující(ho), ev. na sekretariát katedry v týdnu od 1. do 5. ledna 2017, v elektronické podobě do 5. ledna 2017 (forma bude upřesněna v semináři; Z jednotlivých úkolů vytvoří studenti soubor, který předloží ke kontrole.)
5. Schopnost samostatného vyhledávání informací v domácích i zahraničních tištěných i elektronických zdrojích, zevrubné studium předepsané literatury včetně odborných časopisů, didaktických portálů, RVP a minimálně dvou řad učebnic pro ZŠ a pro SŠ

Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k snížení celkové klasifikace.

Struktura práce

1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!)
2) Stručné postavení příslušného učiva v kurikulu ZŠ a SŠ a jeho funkce v rozvoji klíčových kompetencí, vztah k výstupům v RVP
3) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, podle zadání vedoucí / vedoucího semináře, žádoucí je vlastní rešerše k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí
4) Vlastní didaktická situace

Didaktické situace budou vycházet z témat učiva standardní edukační trajektorie, která budou podrobena didaktickému zpracování v rámci níže uvedených okruhů.

Posluchači si vyberou jeden očekávaný výstup a rozpracují ho.

 

Očekávané výstupy RVP ZV - 2. stupeň

ČJL-9-1-04 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
ČJL-9-1-05 odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
ČJL-9-1-06 v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
ČJL-9-1-10 využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů
ČJL-9-2-01 spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
ČJL-9-2-03 samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
ČJL-9-2-04 správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
ČJL-9-2-05 využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
ČJL-9-2-07 v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
ČJL-9-2-08 rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití

Očekávané výstupy RVP G

- odlišuje různé variety národního jazyka a vhodně jich využívá ve svém jazykovém projevu v souladu s komunikační situací
- při analýze vybraných textů popíše základní rysy češtiny a vysvětlí zákonitosti jejího vývoje i současné vývojové tendence
- v mluveném projevu ovládá zásady spisovné výslovnosti a pro účinné dorozumívání vhodně užívá zvukové prostředky řeči (modulace síly, výšky hlasu a tempa řeči; umístění přízvuků a pauz, správné frázování)
- v mluveném projevu vhodně užívá nonverbálních prostředků řeči
- v písemném projevu dodržuje zásady pravopisu a s oporou příruček řeší složitější případy; účinně využívá možností grafického členění textu
- v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich funkce a ve vztahu k sdělovacímu záměru, k dané situaci, kontextu a k adresátovi; vysvětlí a odůvodní význam slov v daném kontextu
- ve svém projevu uplatňuje znalosti tvarosloví
- při tvorbě vlastního textu mluveného i psaného využívá základní principy rétoriky

Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK