Předmět se zaměřuje na využití projektového vyučování v přírodovědném vzdělávání. Pozornost je věnována teoretickým základům projektového vyučování i problematice výběru vhodného tématu, náležitostí zařazených badatelských aktivit, aktivace žáků a jejich zapojení do projektu, výstupů projektu i obtíží při realizaci. Součástí teoretické části je i pohled na hodnocení projektů a jejich výsledků a výzkumná zjištění. V praktické části předmětu studenti navrhují vlastní plán projektu, přičemž funkčnost dílčích aktivit ověřují v rámci modelových výukových mikrosituací.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.08.2019)
Podmínky zakončení předmětu
Vypracování vlastního krátkodobého projektu zaměřeného na přírodovědné vzdělávání na ZŠ nebo SŠ, jeho představení na semináři a odevzdání písemně zpracovaného popisu projektu.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.08.2019)
Kubicová, S. (2008). Projektová výuka v biologickém vzdělávání na ZŠ a SŠ. Ostrava: Ostravská univerzita.
Coufalová, J. (2010). Projektové vyučování. Praha: Fortuna.
Dvořáková, M. (2009). Projektové vyučování v české škole. Praha: Karolinum.
Kubínová, M. (2002). Projekty (ve vyučování matematice) - cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
Pavlasová, L., & Tarabová, E. (2010). Praktické úlohy a projekty z mikrobiologie. Příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Pouchová, M., & Pavlasová, L. (2010). K problematice hodnocení v projektové výuce. Komenský, 135(1), 26-29.
Rusek, M., & Dlabola, Z. (2013). What is and what is not a project? In M. Rusek & V. Köhlerová (Eds.), Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech (s. 14-19): UK PedF. 978-80-7290-291-0.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.08.2019)
Sylabus
Principy projektového vyučování a jeho uplatnění v přírodovědném vzdělávání
Postup realizace projektu (volba tématu, motivace žáků, náležitosti správně navrženého projektu, volba výstupů, problémy realizace projektů)
Badatelské aktivity jakožto základ přírodovědně orientovaných projektů, principy IBSE
Hodnocení projektu a jeho dopadu na vzdělávání, výzkumné poznatky, evaluační nástroje
Zdroje námětů na projekty
Analýza publikovaných projektů ve vztahu k teoretickým východiskům, kurikulárním dokumentům a praktickým aspektům realizace
Příprava vlastního projektu, ověření funkčnosti dílčích aktivit
Prezentace vlastního projektu, realizace ústřední části v rámci semináře
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (12.12.2020)