|
|
|
||
Půdní biologie představuje svým posluchačům půdu jako neprávem opomíjený, nečekaně diverzifikovaný a jemně strukturovaný biotop, představující snadno dostupnou „(proto)zoologickou zahradu chudého biologa“.
Půda bude studentům představena jako životní prostředí pozoruhodného společenstva organismů, které jsou propojeny složitou sítí vzájemných vztahů a svým působením půdu zároveň vytvářejí. V teoretické části semináře se posluchači seznámí se základními typy půd, anorganickými a organickými složkami půdy, půdotvornými činiteli a půdotvornými procesy, hlavními skupinami půdních organismů, jejich vzájemnými interakcemi a adaptacemi na půdní prostředí, a se základními metodami pedobiologického výzkumu.
Teoretický výklad je při každé lekci doplněn o názornou ukázku, především metodiku získávání a zpracování různých skupin půdní fauny (Tullgren-Berleseho extrakce drobných půdních členovců; Baermannova nálevka pro získání hlístic, želvušek i půdních prvoků; zpracování malakozoologických hrabankových vzorků), ale také praktickou ukázku kultivace půdních bakterií a laboratorní chov žížal či suchozemských stejnonožců. Opominuta nebudou ani jednobuněčná eukaryota („prvoci“), obývající půdu. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (17.04.2025)
|
|
||
Kurz Půdní biologie je zakončen ústní zkouškou. Východiskem je poznávačka, při které je uchazeči předloženo osm obrázků (fotografie, barevné kresby či pérovky), trvalých preparátů (sušené exempláře, lihové preparáty; trvalé mikroskopické preparáty) nebo živých exemplářů organismů, se kterými byl seznámen v průběhu kurzu (seznam organismů je k dispozici na příslušeném google disku). Jeho úkolem je dané organismy poznat, pojmenovat a systematicky zařadit; následně zkoušejícímu krátce představit jejich morfologii, biologii, ekologii či další aspekty života. Od jednotlivých organismů se budou odvíjet další otázky, zacílené především na specifika půdního biotopu a ekologické vztahy předložených organismů v půdě.
Termíny zkoušení určuje přednášející. Zkoušení bude probíhat ve zkouškovém období daném oficiálním harmonogramem akademického roku 2025/2026; minimálně jeden termín bude vyhlášen také v červenci a v srpnu. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (17.04.2025)
|
|
||
Buchar J. a kolektiv (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha. Horsák M., Juřičková L. a Picka J. (2013): Měkkýši České a Slovenské republiky. Kabourek Publishing House, Zlín. Miko L. (1993): Úvod do půdní biologie. Přípravný text Biologické olympiády pro kategorie A, B. MŠMT ČR Praha. Pižl V. (2002): Žížaly České republiky. Sborník Přírodovědného klubu v Uherském Hradišti, Supplementum 9/2002. Říhová D. (2013): Půdní bezobratlí: zoologická zahrada pro každého. Příručka k projektu Věda do škol. – UK v Praze, PedF Praha. Savory T. (1971): Biology of the Cryptozoa. A Merrow Monograph, Merrow Publishing Watford. Tomášek M. (2007): Půdy České republiky. Česká geologická služba. Praha. 67 str. Tuf I.H. (2013): Praktika z půdní zoologie. UPOL Edice – Skripta, Olomouc.
Veškeré výukové materiály, používané při přednáškách, jsou uloženy na příslušném google-disku (https://drive.google.com/drive/folders/16uQpV2_7MnaYxyYOuQkCIGeKqX5yt-ob). Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (17.04.2025)
|
|
||
1. Úvodní hodina: půda, její fyzikální a chemické vlastnosti, půdní profil 2. Půda a její fyzikální a chemické vlastnosti II, vznik půdy; edafon I: obecná charakteristika půdní zvířeny; metody získávání půdních organismů (založení Tullgren-Berleseho extraktoru s vlastním vzorkem); kultivace celulolytických bakterií 3. Edafon a metody získávání půdních organismů II; vliv organismů na půdu: založení biosfér s žížalami/stínkami/svinkami; kontrola kultivace celulolytických bakterií, 4. Edafon a metody získávání III: měkkýši a zpracování hrabankových vzorků; odečítání stavu žížalích biosfér, kontrola kultivace celulolytických bakterií; půdní prvoci a Baermannova nálevka 5. Edafon a metody získávání IV: Baermannova nálevka a mechová fauna; hrátky se želvuškami 6. Edafon V: první rozbor úlovků z padacích pastí a/nebo Tullgren-Berleseho extraktorů; třetí sledování žížalích biosfér 7. (Ekologické) vztahy v půdním prostředí; faktory ohrožující půdu a vše další, co se nevešlo + prostor pro studentské aktivity spojené s edafonem a půdní biologií 8. - 10. Rozbor úlovků z Tullgren-Berleseho extraktorů a/nebo padacích zemních pastí, determinace ulovených organismů Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (17.04.2025)
|