|
|
|
||
Evoluční biologie má syntetický charakter a cílem je získat nejen přehled o historickém vývoji evoluční biologie, ale především pomoci získat základní znalosti ze současné evoluční biologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole. Předmětem semináře budou především následující témata: 1. Přírodní, pohlavní a skupinový výběr, 2. Mikroevoluce a makroevoluce, 3. Adaptace a jejich význam pro evoluci, 4 Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro ostatní disciplíny evoluční biologie pro biologii obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách, 4. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy. 5. Sociobiologie a její souvislosti s evolucí a chováním, včetně lidského chování. 7. Nové směry v evoluční biologii – evo-devo, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. Což umožňují především cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (19.06.2017)
|
|
||
Cílem je získat přehled o historickém vývoji evoluční biologie a především získání základních znalostí ze současné evoluční biologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (19.06.2017)
|
|
||
Podmínkou ke splnění předmětu pro studenty denního studia ke splnění předmětu je splnění úkolů, které budou zadávány v prostředí MsTeams. Okruh 1: Zamyslete se nad problematikou přírodního výběru, posuďte vztah přírodního, pohlavního a skupinového (příbuzenského) výběru a jejich možného působení v evoluci hominidů. Okruh 2: Jaký je význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uveďte příklady, Okruh 3: Definujte makroevoluci a jejich vztah, uveďte příklady včetně možných makroevolučních změn v evoluci hominoidů. Probíhají mikroevoluční procesy i u současných lidských populací?. Každý z úkolů bude hodnocen jednotlivě a známka bude průměr z těchto 3 hodnocení. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (10.09.2022)
|
|
||
Vančata, V. 2015. Evoluční biologie postmoderní syntéze. Katedra biologie a environmentálních studií, PedF UK v Praze https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953. DE WAHL F. (ed.). Tree of Origin. What Primate Behaviour Can Tell Us about Human social Evolution. Harvard University Press, Cambridge and London. 2001. DOSKOČIL, J. Evoluční biologie. Karolinum, Praha. 1994. FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998. FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005 FLEGR, J. Mechanismy mikroevoluce. Karolinum, Praha. 1998. FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006 Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press, PŘÍVRATSKÝ, V. Prostředí a tvar v lidské evoluci. Univerzita Karlova, Praha. 2003. RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996. VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8) ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004.
Studijní opory https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (01.09.2021)
|
|
||
Podmínkou ke splnění předmětu je splnění úkolů, které budou zadávány v prostředí MsTeams. Okruh 1: Zamyslete se nad problematikou přírodního výběru, posuďte vztah přírodního, pohlavního a skupinového (příbuzenského) výběru a jejich možného působení v evoluci hominidů. Okruh 2: Jaký je význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uveďte příklady, Okruh 3: Definujte makroevoluci a jejich vztah, uveďte příklady včetně možných makroevolučních změn v evoluci hominoidů. Probíhají mikroevoluční procesy i u současných lidských populací?. Každý z úkolů bude hodnocen jednotlivě a známka bude průměr z těchto 3 hodnocení. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (10.09.2022)
|
|
||
1) Evoluce a evoluční biologie - vymezení pojmů (evoluce, evoluční teorie, evoluční biologie) - typy konkurence v evoluci organismů (uvést příklady) 2) Darwinova evoluční teorie - historie Darwinovy doby - základní principy Darwinovy evoluční teorie 3) Darwinismus, neodarwinismus a "postneodarwinismus" - charakteristika jednotlivých období - pohled na evoluční mechanismy, hlavní oblasti výzkumu - princip koryta řeky 4) Přírodní versus umělý výběr - společné znaky a rozdílné znaky - princip selekce - do jaké míry je přírodní a umělý výběr oportunistický - uvést konkrétní příklady 5) Přírodní výběr z pohledu Darwina a selekcionistů, kořeny neodarwinismu - shody a odlišnosti , Darwin versus Wallace, základní principy neodarwinismu 6) Pohlavní výběr - sekundární a primární pohlavní znaky - volba samic, modifikace samců, polygamie - sekundární pohlavní znaky z hlediska přežití 7) Příbuzenský a skupinový výběr - altruismus, rozdíly mezi vnitrodruhovým a mezidruhovým altruismem - teorie sobeckého genu 8) Adaptace - vymezení adaptace, definice? - adaptace a fylogeneze - rozdílné pojetí adaptací mezi strukturalisty a selekcionisty 9) Mutace - význam mutací v mikroevoluci - význam mutací v makroevoluci - genetický drift, efekt hrdla láhve 10) Adaptivní strategie - generalisté a specialisté - vymírání a jeho příčiny - uvést konkrétní příklady 11) Sociobiologie - základní charakteristika - altruismus a jiné mechanismy ovlivňující evoluci 12) Klasická vs. Evoluční systematika - základní charakteristika - druhy taxonů - mono, para, polyfyletické - typy znaků - homologický, homoplazie, pleziomorfní, apomorfní - uvést konkrétní příklady 13) Kladogeneze a kladistika - základní charakteristika - princip Occamovy břitvy Dendogramy - fylogram, kladogram (sestavit konkrétní kladogram) 14) Evoluční genetika Klasická neodarwinistická evoluční genetika, exklusivní a inklusivní fitness - mechanismy přírodního, pohlavního a příbuzenského výběru Molekulární tah, reparační tah, genetický tah, meiotický tah Polymorfismy, tok genů, mutace, Weissmannova bariéra a epigeneze Evoluce genovou duplikací Teorie neutrální molekulární evoluce, Teorie téměř neutrální molekulární evoluce 15) Evoluce, ontogeneze a fylogeneze Hox geny a jejich význam v evoluci strunatců - dorzalizace a vývoj nervové soustavy Waddingtonovův Model epigentické krajiny a toku genů v korytě řeky Evoluční a vývojové konstreinty a proces ontogeneze a fylogeneze Evo-devo - vývoj a evoluce - evoluce a vývoj - význam a základní pravidla Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (19.06.2017)
|