Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství, tj. znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace v problematice obsahu i procesu vyučování a učení se žáků. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování atd. se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti se principy rozvoje řečových dovedností, a to jak v teoretické, tak praktické rovině. Ukázky videonahrávek z praxe a jejich reflexe podporují u studentů rozvoj schopnosti vidět konkrétní aspekty výuky, problémové situace, ale i klást otázky a kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Mikrovýstupy studentů, včetně jejich hodnocení a sebehodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů. Pro potřeby pozorování výuky se studenti zapojují do tvorby pozorovacích archů zaměřených na analýzu výuky jednotlivých řečových dovedností. V návaznosti na oborovou praxi si studenti vytvářejí soubory efektivních aktivit, umějí integrovat jednotlivé řečové dovednosti a plánovat vyučovací hodiny.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
The aim of the course is to develop students’ knowledge base in the field of teaching, i.e. the system of basic didactic findings and the skill of processing new information related to the content and processes of teaching and learning. Based on the gained knowledge in the area of setting lesson aims, communicative competence, lesson planning, etc., the course will familiarize students with the principles of teaching language skills both in theory and practice. Watching recordings of real lessons and their reflection will develop students‘ skill of observing and noticing specific aspects of teaching, it will encourage and support students' discussion and critical analysis, and evaluate the experience of theirs and others. Students’ micro-teaching sessions, including their evaluation and self-evaluation, will support their development in aim setting, planning, realizing and evaluating their own teaching and that of others. For developing observations skills the students will create observation sheets with a focus on analysis of particular aspects of teaching language skills. In tight interconnection with the course “Teaching practice I.” the students will create a portfolio of effective activities and will be able to integrate individual language skills in their lesson plans.
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Course requirements:
- attendance (80%)
- active participation in class incl. prescribed reading
- lesson plans carried out within micro-teaching sessions
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Literatura - angličtina
Required readings
selected chapters from:
BROWN, H. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman,
GOVER, R.; PHILLIPS, D.; WALTERS, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Heinemann, 1995.
SAVILLE-TROIKE M.,BARTO K. (2016). Introducing Second Language Acquisition. CUP.
From bachelor studies (Introduction into the Didactics of the English Language I, II):
SCRIVENER, J. (2005). Learning Teaching. Oxford: Macmillan Heinemann.
HARMER, J. (1991). The Practice of English Language Teaching. Longman.
Recommended readings
WILSON, JJ. (2008). How to Teach Listening. Harlow: Pearson Education, 2008.
ALDERSON, C. N. (2005). With a Chapter on Testing Reading by J. Charles. Teaching reading skills in a foreign language. Second edition. Oxford: Macmillan, 2005.
GOH, C. C. M., BURNS, A. (2012) Teaching speaking: a holistic approach. New York: Cambridge University Press.
HARMER, J. (2004). How to Teach Writing. Harlow: Longman.
HARMER, J. (1998). How to Teach English. London: Longman.
HENDRICH, J. et al. (1988). Didaktika cizích jazyků. SPN Praha.
BROWN, H. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. 6th ed. NY: Pearson Education ESL.
HEDGE, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
THORNBURY, S. (2006). An A – Z of ELT. Oxford: Macmillan
Poslední úprava: Mikuláš Martin, Mgr., Ph.D. (24.02.2020)
Požadavky ke zkoušce - angličtina
The exam consits of 3 parts: 1 written test covering theoretical knowledge about language skills - (it is necessary to achieve minimally 60% of total number of marks) + the follow up theoretical analysis of the test
2 oral feedback on selected homework
3 presentation of 3 works selected from the recommended reading list
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)
Sylabus - angličtina
Teaching receptive skills: reading and listening
Teaching productive skills: speking and writing
Error correction
Marking and evaluation
Poslední úprava: Dvořák Bohuslav, PhDr., Ph.D. (28.01.2021)