PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Didaktika IV: reflexe a hodnocení - OPMN0V313B
Anglický název: Art Education Didactics IV: Reflection and Evaluation
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0V207B
Prerekvizity : OPMN0V309B
Je prerekvizitou pro: OPMN0V315B
Anotace -
Obsahem předmětu jsou reflexe a hodnocení výtvarného procesu a jeho možnosti v primárním vzdělávání. V návaznosti na předmět Reflektivní praxe si studenti všímají vztahu výtvarného procesu a jeho produktu. Pozorují a studují druhy a metody reflexe a hodnocení ve VV. Učí se navrhovat vhodné způsoby zpětné vazby v návaznosti na logiku výtvarných úkolů, jejich učiva, cílů, výtvarných prostředků a jednotlivých vizuálních médií. Předmět rozvíjí schopnost studentů reflektovat výtvarné vnímání a tvorbu i schopnosti komunikovat o rozpoznaných významech a zkušenostech subjektu s cílem jejich budoucího využití ve výuce výtvarné výchovy. Student, jako reflektivní praktik, je veden k uvažování o vlastních navrhovaných výtvarných úkolech a širších projektech a jejich možné revizi. Předmět seznamuje studenty s vybranými kvalitativními metodami výzkumu, užívanými současnou výtvarnou výchovou (případová studie, zakotvená teorie, akční výzkum, art-led research, practice-based research, artography) s cílem probudit zájem studentů o systematické studium jevů v procesu vzdělávání.
Poslední úprava: Fišerová Zuzana, Mgr., Ph.D. (26.04.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Klasifikovaný zápočet bude udělen na základě plnění průběžných úkolů a testu.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (17.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

Starý, K., Chvál, M., Laufková, V. (2023). Hodnocení pro učení. Praha: PedF UK.

Novotná, M. Fremlová, V.  (2021) Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Praha: Výtvarná výchova 61 (1-2), s. 6-29

Novotná, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 59 (1-2), s. 22-37.

Doporučená literatura:

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z. s. 2016.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha: Verlag Dashofer, 2005.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Sylabus

1. Specifika hodnocení ve VV. Typy a formy hodnocení ve VV. Hodnocení nebo reflexe?

2. Reflektivní praktik D. Schona.

3.-5. Kritéria hodnocení, jejich formulace ve výtvarném úkolu.

6. Formativní hodnocení ve VV, reflektivní přístup, rozvoj myšlení žáků.

7. Reflektivní dialog jako metoda VV.

8. Kvalita dětských výtvarných prací.

9. Druhy formy reflexe.

10. Výtvarné portfolio jako specifický druh výtvarné reflexe a jeho možnosti.

11. Výzkum ve VV a jeho metodika. Participační, akční výzkum a metoda a/r/tography.

12. Reflexe kurzu, kontextualizace poznatků.

Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (13.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK