|
|
|
||
Obsahem předmětu je reflexe průběžných výstupů studia a jejich usouvztažňování. Studentům vzniká během studia pravidelná povinnost dokumentovat vlastní autorskou tvorbu v praktických předmětech a proces poznání v
teoretických disciplínách. Předmět Výtvarné portfolio je příležitostí k systematickému uvažování nad jednotlivými složkami studijní specializace skrze vybrané pojmy nebo jejich vztahy. Smyslem předmětu je formulovat východiska vlastního učitelského pojetí ve výtvarné výchově v návaznosti na dosavadní zkušenosti a uvědomit si jednotlivé složky výtvarné výchovy. Cílem je rozvoj schopnosti reflexe, zobecnění, kritického myšlení a syntézy mnoha zdrojů. Principy jsou procesuálnost, sbírání, třídění, subjektivita, aktivita a kreativita. Předmět vede studenty k didaktické reflexi uměleckých strategií, vlastních i vypozorovaných.
Kurz propojuje teoretické znalosti s praktickými profesními. Má výrazně reflektivní charakter. Jeho cílem je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich schopnost kriticky a metakognitivně uvažovat.
Klíčovým prostředkem reflexe je portfolio, jehož charakteristickými rysy jsou reflektivita a procesuálnost. Studenti postupně hledají vlastní umělecké formy portfolia.
Portfolio je rozvíjeno ve třech rovinách: umělecké, kunsthistorické a didaktické.
V didaktické rovině je chápáno jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy.
Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti postupně vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují.
V návaznosti na proces zpracování vlastního profesního portfolia je klíčovým obsahem kurzu problematika hodnocení a reflexe ve výtvarné výchově.
Studenti se učí formativnímu hodnocení, seznamují se s možnostmi této metodiky v kontextu výtvarné výchovy.
Poslední úprava: Kuříková Michaela, MgA. (19.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: Bourriaud, N. (2004) Postprodukce. Praha: Tranzit. DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016
STARÝ, Karel; CHVÁL, Martin a LAUFKOVÁ, Veronika (Eds.). Hodnocení pro učení (e-book). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8. Novotná, M. Fremlová, V. (2021) Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Praha: Výtvarná výchova 61 (1-2), s. 6-29 Novotná, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 60 (1-2), s. 22-37. Sekula, A. (2004). Výklad archivu. In Císař, K. (ed.) Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové. Doporučená literatura: BUZAN, T. Myšlenkové mapy. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2011. 216 s. ISBN 978-80-251-2910-4. Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, D. & Wubbels, T. (2011). Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. Mirzoeff, N. (2012) Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia. Schӧn, D. (1983) Reflective practioner. How profesional think in action. New York: Basic Books. Poslední úprava: Kuříková Michaela, MgA. (19.01.2024)
|
|
||
Co to je portfolio a k čemu slouží? Struktura profesního portfolia a jeho reflexe, třídění, mapování klíčových témat Hledání výtvarné formy portfolia Formativní hodnocení ve VV Výtvarné portfolio ve škole. Učitelovo pojetí výuky VV. Poslední úprava: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (20.01.2023)
|