|
|
|
||
Výtvarná kultura 2- umění a lidské smysly. Zobrazení jako základ výtvarného umění. Renesance, baroko, 19. století – hlavním tématem kurzu je zkoumání úlohy smyslového vnímání v poznávání světa a změny pojetí jeho významu. Dobové proměny vztahu vizuálního vnímání a uměleckého díla, úloha iluze a cesty k jejímu vyvolání. Význam reflexe vlastní smyslové zkušenosti pro cílený rozvoj smyslové citlivosti žáků. Zobrazovací systémy, typy perspektivy. Zrakové vnímání ve vztahu k vnímání ostatními smysly. Interdisciplinární vztahy uměleckých oborů.
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (06.10.2023)
|
|
||
Povinná literatura: BERGER, J. Způsoby vidění, Praha: Labyrint, 2016.
BLÁHA, J., Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/1, Praha: TOGGA, 2012.
BLÁHA, J., Výtvarné umění a hudba. Tvar, prostor a čas I/2, Praha: TOGGA, 2013.
BLÁHA, J., Estetická výchova pro střední školy, 2. díl. Umění jako obraz doby. Praha: Scientia Medica, 2000.
TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset, 2011.
VELÍŠEK, M. Dějiny citronu (aneb receptura na zátiší). Praha: PedF UK, 2017.
Doporučená literatura: DEMPSEY, A.: Umělecké styly, školy a hnutí, Praha: Slovart, 2002.
FRANCASTEL, P. Figura a místo. Praha: Odeon, 1984 . GOMBRICH, E. H.; Příběh umění. Praha: Odeon, 1992.
GOMBRICH, E. H.; Tajemství obrazu a jazyk umění. Brno: Barrister & Principal
PIJOAN, J., Dějiny umění 6., 7., 8., 9. díl. Praha: Odeon, 1984, 1985, 1986.
SLAVÍK, J.: Průvodce výtvarným uměním III. Praha, SPL Práce, 1997.
VELÍŠEK, M., PETŘÍČEK, M. Pohledy, které tvoří obrazy. Praha: PedF UK, 2012. Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (06.10.2023)
|