Cílem kurzu je získání základních znalostí o problematice specifických poruch učení a chování, ale také kompetencí pro přímou práci se žáky s SPU/SPCH. Přesto, že se kurz soustředí především na práci se žáky se základními typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie) a SPCH, budou posluchači prostřednictvím problematiky rozvoje rané gramotnosti seznámeni také s podobou a podstatou obtíží dalších rizikových skupin žáků selhávajících v nabývání základních školních dovedností a jejich různými obtížemi ve čtení a psaní (nespecifické poruchy učení, děti s dysfázií, děti s poruchou porozumění aj.) Předmět představuje poznatkovou základnu pro předmět Školní poradenské služby, který je zaměřen více intervenčně.
Témata kurzu:
1. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – současné paradigma a jeho proměna, významy odlišného chápání pro učitele 1. st. ZŠ
2. Typologie žáků se SVP, důraz na preventivně intervenční přístupy.
3. Vzdělávací potřeby ve vztahu ke školnímu výkonu. Školní úspěšnost/neúspěšnost, specifické poruchy učení vs. nespecifické, typologie nespecifických obtíží ve výuce žáků 1. st.
4. SPU – základní vymezení, vývoj pojmu, terminologie.
5. Problematika rozvoje rané gramotnosti. Dekódování, porozumění čtenému, alfabetický princip, modely vývoje čtení a psaní.
6. Diagnostické přístupy, hodnocení gramotnostních dovedností, statické a dynamické diagnostické hledisko. Testy gramotnostních dovedností.
7. Vývojové a sociální aspekty SPU, primární a sekundární problematika
8. Základní typy specifických poruch učení (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie) – vymezení, okruhy obtíží, doporučované přístupy.
9. Specifické poruchy chování – úvod do problematiky. Definice SPCH (ADHD/ADD, hyperkinetická porucha), aktuální terminologie, projevy dítěte s SPCH, diagnostická kritéria.
10. Vhodné přístupy k žákům s SPCH.
11. Žáci s psychiatrickými potřebami – nejčastější problémy ml. šk. věku.
12. Preventivně-intervenční přístupy poradenských služeb, školní poradenství, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (jako východiska pro předmět Školní poradenské služby).
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.02.2021)