PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Žáci se SVP I (SPU, ps.dg.) - OPMN0Q135A
Anglický název: Pupils with Special Educational Needs I (Specific Learning Disorders, Psychological Assessment)
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0Q115A, OPMN0Q125A
Je prerekvizitou pro: OPMN0S149A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem kurzu je získání základních znalostí o problematice specifických poruch učení a chování, ale také kompetencí pro přímou práci se žáky s SPU/SPCH. Přesto, že se kurz soustředí především na práci se žáky se základními typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie) a SPCH, budou posluchači prostřednictvím problematiky rozvoje rané gramotnosti seznámeni také s podobou a podstatou obtíží dalších rizikových skupin žáků selhávajících v nabývání základních školních dovedností a jejich různými obtížemi ve čtení a psaní (nespecifické poruchy učení, děti s dysfázií, děti s poruchou porozumění aj.) Předmět představuje poznatkovou základnu pro předmět Školní poradenské služby, který je zaměřen více intervenčně. Témata kurzu: 1. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – současné paradigma a jeho proměna, významy odlišného chápání pro učitele 1. st. ZŠ 2. Typologie žáků se SVP, důraz na preventivně intervenční přístupy. 3. Vzdělávací potřeby ve vztahu ke školnímu výkonu. Školní úspěšnost/neúspěšnost, specifické poruchy učení vs. nespecifické, typologie nespecifických obtíží ve výuce žáků 1. st. 4. SPU – základní vymezení, vývoj pojmu, terminologie. 5. Problematika rozvoje rané gramotnosti. Dekódování, porozumění čtenému, alfabetický princip, modely vývoje čtení a psaní. 6. Diagnostické přístupy, hodnocení gramotnostních dovedností, statické a dynamické diagnostické hledisko. Testy gramotnostních dovedností. 7. Vývojové a sociální aspekty SPU, primární a sekundární problematika 8. Základní typy specifických poruch učení (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie) – vymezení, okruhy obtíží, doporučované přístupy. 9. Specifické poruchy chování – úvod do problematiky. Definice SPCH (ADHD/ADD, hyperkinetická porucha), aktuální terminologie, projevy dítěte s SPCH, diagnostická kritéria. 10. Vhodné přístupy k žákům s SPCH. 11. Žáci s psychiatrickými potřebami – nejčastější problémy ml. šk. věku. 12. Preventivně-intervenční přístupy poradenských služeb, školní poradenství, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (jako východiska pro předmět Školní poradenské služby).
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.02.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK