PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie a variabilita vývoje - OPMN0Q115A
Anglický název: Psychology of Development and its Variability
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 120 / 121 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Michaela Kubátová, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Mgr. Michal Voldřich, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0Q105A
Je prerekvizitou pro: OPMN0Q135A
Anotace -
Předmět je zaměřen propedeutiku jedné ze základních psychologických disciplín, která má zároveň silný přesah do pedagogické praxe. V průběhu semestru se studenti seznámí s rozmanitými aspekty vývoje jedince od prenatálního věku po smrt. V rámci akcentu na teorie celoživotního vývoje budou studenti motivováni ke kritickému myšlení, hledání souvislostí mezi nejznámějšími teoriemi vývoje a dílčích fenoménů vývoje jedince, i orientaci v aktuálním směřování empirického zájmu české i světové vývojové psychologie. Reflektována budou aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii, které budou studenti sami aktivně vyhledávat i diskutovat v seminární části kurzu. Účast v seminární části (studující budou rozděleni do 3 skupin) je povinná. Povolené jsou 2 absence.
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Kurz je ukončen písemnou zkouškou v rozsahu přednášek, seminářů a povinné literatury. Test obsahuje kombinaci otevřených otázek (vlastní formulace odpovědi ) a volby správné odpovědi z několika distraktorů. 

Časová náročnost písemné zkoušky - cca 30 minut.  Bližší informace budou prezentovány na první přednášce. Další úkoly bude studující plnit na seminářích. Účast v seminární části (studující budou rozděleni do 4 skupin) je povinná. Povolené jsou 2 absence.

Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
Literatura

BLATNÝ, M. (Ed.). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum, 2016.

FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009.

ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka.  Praha: Portál, 2015

GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009.

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.

JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008.

KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010.

KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010.

KOUKOLÍK, F. Metuzalém: o stárnutí a stáří. Praha: Karolinum, 2014.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.

MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2012.

LANGMEIER, J.;KREJČÍŘOVÁ, D.  Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.

ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011.

PIAGET, J.;INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010.

PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.

ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006.

SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999.

SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.

Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
Sylabus
  • Vymezení předmětu, zákonitosti vývoje jedince, metodologie, typy výzkumů
  • Hlavní teorie vývoje (Freud, Erikson, Piaget)
  • Důležité teorie zaměřující se na interakci a vztah k blízkým osobám 
  • Prenátální období a perinatální období
  • Novorozenecké a kojenecké období
  • Batolecí období
  • Předškolní věk, školní zralost
  • Mladší školní věk  
  • Adolescence
  •  Vynořující se a raná  dospělost
  • Střední a pozdní dospělost 
  • Stáří  
  • Fenomén umírání a smrti
  •  Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje 
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK