PředmětyPředměty(verze: 953)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Dramatické hry a improvizace - OPMN0N321B
Anglický název: Dramatic Games and Improvisation
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Radek Marušák
Neslučitelnost : OPMN0N208B
Prerekvizity : OPMN0H206B, OPMN0T205B, OPMN0V207B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem kurzu je vybavit studenty kompetencemi pro vlastní improvizované jednání a rolovou hru a zároveň poskytnout studentům zážitkové i metodologické zázemí pro nastolení, vedení a využití těchto metod výuky při práci s dětmi. V kurzu se studenti seznámí s hrami a cvičeními založenými na improvizaci, s dramatickou hrou a improvizací jako metodou zkoumání tématu, vytváření příběhu, práce na divadelním tvaru. Studenti poznají možnosti využití dramatických her a improvizací v osobnostně sociálním a uměleckém rozvoji dětí odpovídající věkové skupiny, zároveň sami získají dovednosti pro rolovou hru a improvizované jednání.
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je vybavit studenty kompetencemi pro vlastní improvizované jednání a rolovou hru a zároveň poskytnout studentům zážitkové i metodologické zázemí pro nastolení, vedení a využití těchto metod výuky při práci s dětmi.

Poslední úprava: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.09.2023)
Literatura

Povinná literatura:
WAY,B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a NIPOS, 2014. ISBN978-80-903901-4-0.
MACHALÍKOVÁ, Jana a MUSIL, Roman. Improvizace ve škole: didaktika improvizace pro rozvoj osobnosti žáků středních škol. Vydání první. Praha: Informatorium, 2015. 148 stran. ISBN 978-80-7333-120-7.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.

Doporučená literatura:
VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí. Prah: ISV nakladatelství, 1995.
MACHKOVÁ, Eva. Viola Spolinová - Hry a cvičení pro divadlo. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4.

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Metody výuky

Improvizační cvičení a techniky; improvizace a rolová hra; dramatické hry a cvičení jako prostředek tvorby a zkoumání příběhů a jejich témat; mprovizace a dramatické hry při práci na jevištním tvaru.

Přednáška každý týden 45min.

Navazující cvičení každý týden 90min.

V semestru celkem 12 setkání (přednáška + cvičení)

+ příprava a plánování samostatné lekce, její realizace a reflexe ... cca 6 hodin

+ studium odborné literatury ... cca 5 hodin

 
Poslední úprava: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.09.2023)
Požadavky ke zkoušce

Vypracovaný plán lekce s využitím dramatickovýchovných improvizačních metod a jeho realizace (dle domluvy) a reflexe.

Poslední úprava: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.09.2023)
Sylabus -
  1. Druhy improvizací, improvizační cvičení a techniky - teorie a 2 zážitkové bloky s reflexí
  2. Improvizace a rolová hra jako prostředek zkoumání, sdělení a tvorby situace - teorie a 2 zážitkové bloky s reflexí
  3. Dramatická hra jako prostředek tvorby a zkoumání příběhů a jejich témat - teorie a 3 zážitkové bloky s reflexí
  4. Improvizace a dramatická hra jako cesta ke vzniku jevištního tvaru- teorie  a 3 zážitkové bloky s reflexí 
 
Poslední úprava: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je aktivní účast (min. 70% docházky) a závěrečná písemná práce (plán lekce) dle zadání vyučujícího.

Poslední úprava: Sobková Ivana, doc. Mgr. MgA. (13.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK