Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi.
V rámci plnění tohoto předmětu si student/ka předběžně/částečně zpracuje tyto úkoly do Pedagogicko-psychologického portfolia k SZZ z pedagogiky: Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti (Zpracujte podrobný scénář výukové jednotky - část hodiny, hodina, výukový blok, která zahrnuje užití metody a) analyticko-syntetické, b) genetické, c) inovativní atd.) a Rozvoj počáteční písařské gramotnosti (Zpracujte podrobný scénář výukové jednotky - část hodiny, hodina, výukový blok, která zahrnuje nácvik nového psacího tvaru zvoleného písmene z hlediska a) přípravy na psaní, b) hygienických návyků c) realizace vlastního psaní d) hodnocení písařského výkonu. Zahrnete všechny kroky a), b) , c) i d) atd.).
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
The aim of the course is to foster an understanding of the processes involved in the development of early reading literacy and its connections to pre-literacy, particularly from a didactic and research perspective. The course seeks to equip students with theoretical knowledge and practical skills in teaching reading and writing in primary education, including an introduction to alternative and international methods. It leads to the acquisition of diagnostic and assessment tools for evaluating reading and writing performance, identifying difficulties, and exploring possible remediation strategies. The aim of the course is to develop students' ability to work with research in the field of reading literacy, analyze international comparative studies, and reflect on didactic systems for early literacy development in schools abroad. As part of the course, students will engage in practical applications, acquiring methods for working with pupils in the early stages of reading and writing acquisition, and enhancing their competencies in collaborating with schools, libraries, and other professional institutions.
As part of fulfilling the course requirements, students will preliminarily or partially complete the following tasks for their Pedagogical-Psychological Portfolio for the State Final Examination in Pedagogy. In the area of early reading literacy development, they will prepare a detailed lesson plan for a teaching unit, which may be a part of a lesson, a full lesson, or a teaching block, incorporating various methods such as the analytic-synthetic method, the genetic method, and other innovative approaches to reading instruction. In the area of early writing literacy development, they will prepare a detailed lesson plan for a teaching unit that focuses on the training of a new handwritten letter form, considering aspects such as preparation for writing, hygienic habits, execution of actual writing, and evaluation of writing performance. The lesson plan should comprehensively cover all these steps, ensuring a structured and effective approach to teaching early literacy skills.
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je vést k porozumění procesům rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejím vazbám na čtenářskou pregramotnost, především z hlediska didaktického a výzkumného. Předmět usiluje o vybavení studujících teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti výuky čtení a psaní v primárním vzdělávání, včetně seznámení s alternativními a zahraničními metodami. Vede k osvojení diagnostických a hodnoticích nástrojů pro čtenářský a písařský výkon, identifikaci obtíží a hledání možností jejich nápravy. Cílem předmětu je rozvíjet u studujících schopnost pracovat s výzkumy v oblasti čtenářské gramotnosti, analyzovat mezinárodní srovnávací studie a reflektovat didaktické systémy školního rozvoje gramotnosti v zahraničí. Součástí kurzu je propojení s praxí, kdy si studující osvojí metody práce s žáky v počátečních fázích osvojování čtení a psaní a prohloubí své kompetence v oblasti spolupráce se školami, knihovnami a dalšími odbornými institucemi.
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Deskriptory
Výuka bude probíhat formou přednášek, seminářů a praxí, také jako řízené samostatné studium s motivačními a řídícími impulzy vyučujících. Kontakt se studenty bude probíhat prezenční i elektronickou formou. Platformou - systémem pro výuku bude také Moodle a Google classroom, studentí budou pracovat na synchronních a asynchronních aktivitách. Pozvánku do učebny obdrží studenti emailem.
1) Přednášky - synchronní i asynchronní způsob výuky, videonahrávky, videokonference, elektronické výukové materiály, diskuse
2) Praxe na základní škole v 1. ročníku
3) Semináře - synchronním i asynchronním způsobem výuky, studenti budou získávat poznatky aktivně na základě elektronických materiálů, videí, ukázek žákovských prací, audionahrávek, zasílání materiálů s online komunikací, plnění úkolů v Google classroom
Studijní zátěž:
přímá výuka: 46 hodin (= počet hodin strávených na přednáškách, praxích a seminářích; v případě, že student/ka nedochází na (nepovinné) přednášky, je tato neúčast nahrazena samostudiem v příslušném počtu hodin.) samostudium: 12 hodin (+ případné navýšení z důvodu neúčasti na nepovinných přednáškách) úkoly v moodle nebo Google učebně: 6 hodin
ročníková práce a portfoliové úkoly: 20 hodin
příprava na zkoušku a test písma: 15 hodin
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Podmínky zakončení předmětu
100% účast na praxi, možnost nahradit
Test písma
Aktivní účast na výuce
Vedení reflektivního deníku z praxe
Ročníková práce
2 portfoliové úkoly
Písemná nebo ústní zkouška
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Kropáčková, J., Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. Pedagogická orientace, 24(4), 488–510. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-4-488
Wildová, R., & Kucharská, A. (2014). Inovace rozvoje písařské gramotnosti – Výuka písma Comenia Script. Didaktické studie, 6(1), 50–61.
Vykoukalová, V., & Wildová, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Doporučená literatura:
Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 57(1–2), 10–21.
Křivánek, Z., & Wildová, R. (1998). Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova.
Zelinková, O. (n.d.). Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností (10. přeprac. a rozš. vyd.). Portál.
Wildová, R. (Ed.). (2002). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Univerzita Karlova.
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Metody výuky
Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy se zaměřením na výroční zprávy České školní inspekce a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Důraz bude kladen na propojení teoretických východisek s praktickými požadavky současného vzdělávacího systému.
Výběr a aplikace vhodných pomůcek a projektů podporujících čtenářskou pregramotnost a počáteční čtenářskou gramotnost s ohledem na dostupné pedagogické nástroje, didaktické materiály a současné výzkumné poznatky. Studenti se prakticky seznámí s možnostmi využití těchto pomůcek v edukačním procesu.
Analýza a praktické ověření metod výuky čtení a psaní v kontextu současných přístupů ke vzdělávání. Studenti budou porovnávat různé metody výuky čtení (analyticko-syntetická, genetická, inovativní, metoda bez slabikáře, Sfumato aj.) a psaní (spojité a nespojité písmo) a jejich efektivitu v praxi.
Praktická aplikace metod hodnocení čtení a psaní zahrnující diagnostiku čtenářského a písařského výkonu, identifikaci obtíží a návrhy intervencí. Studenti budou hodnotit vzorky žákovských výkonů a formulovat doporučení pro další rozvoj dovedností v oblasti počáteční gramotnosti.
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška proběhne písemnou nebo ústní formou z obsahu praxí, seminářů a přednášek s oporou doporučené literatury. Součástí zkoušky je úspěšné zvládnutí testu vzorového písma.
Hodnocené jsou dosažené znalosti a dovednosti studujících a úroveň zpracování ročníkové práce.
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (23.01.2022)
Sylabus -
Úvod
Současné pojetí výuky čtenářské a písařské gramotnosti
Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti
Pregramotnost
Příprava na čtení
Metody výuky čtení (Analyticko-syntetická metoda, Genetická metoda, Inovativní, metoda betz slabikáře, Sfumato atd.)
Hodnocení čtení, znaky čtenářského výkonu, náprava obtíží
Didaktika počáteční písařské gramotnosti
Příprava na psaní
Hygienické návyky při psaní
Metody výuky psaní (spojité písmo a nespojité písmo)
Hodnocení psaní, znaky písařského výkonu, náprava obtíží
Psaní leváků
Společné postupy a současné trendy
Diagnostické postupy uplatňované při rozvoji počáteční čtenářské a písařské gramotnosti
Zahraniční trendy rozvoje čtení a psaní
Domácí a zahraniční výzkumy a projekty
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)
Introduction
The Contemporary Approach to Teaching Reading and Writing Literacy
Didactics of Early Reading Literacy Pre-literacy Preparation for Reading Methods of Teaching Reading (Analytic-Synthetic Method, Genetic Method, Innovative Methods, Method Without a Primer, Sfumato, etc.) Assessment of Reading, Characteristics of Reading Performance, Remediation of Difficulties
Didactics of Early Writing Literacy Preparation for Writing Hygienic Habits in Writing Methods of Teaching Writing (Cursive and Print Writing) Assessment of Writing, Characteristics of Writing Performance, Remediation of Difficulties Writing for Left-Handed Students
Common Approaches and Contemporary Trends Diagnostic Methods Applied in the Development of Early Reading and Writing Literacy International Trends in the Development of Reading and Writing Domestic and International Research and Projects
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (10.02.2025)