PředmětyPředměty(verze: 953)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Učitelské praktikum II - OPMN0N133A
Anglický název: Teaching Practice II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 81 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Bačová, Ph.D.
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Mgr. Miriam Hejzlarová
Mgr. Martina Hrkalová
PhDr. Jana Krátká, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Mgr. Alžběta Vodrážková
Mgr. Blanka Zemanová
Prerekvizity : OPMN0N123A
Je prerekvizitou pro: OPMN0N143A
Je záměnnost pro: OKMN0N133A
Anotace -
Důraz je kladen na rozvíjení celé šíře dovedností studentů v oblasti komunikace se žáky, vytváření podnětného prostředí pro výuku, budování kvalitního sociálně emočního klimatu ve třídě, uplatňování přirozené autority u žáků, práce s výukovými cíli, didaktické analýzy učiva, volby metod a organizačních forem výuky, způsobů motivování žáků, hodnocení učení, pro učení a jako součásti učení. Je podporována kultivace osobitého pojetí výuky studentů, které je teoreticky podložené a argumentované.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.02.2024)
Cíl předmětu

Cílem této pedagogické praxe je aplikovat teoretické poznatky v praxi, ověřit učitelskou připravenost v autentickém prostředí třídy na 1.stupni ZŠ.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.02.2024)
Deskriptory

Studijní zátěž:

plnění portfoliových  úkolů: 24 hodn

plnění dílčích zápočtových úkolů a příprava na vlastní výuku (pedagogický deník): 24 hodin

vlastní vyučování ve vybrané třídě na 1. stupni ZŠ: 48 hodin

Odkaz na kurz v moodle:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15915

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.02.2024)
Literatura

Povinná literatura:

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT, 2021,http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.

Doporučená literatura:

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4.

https://www.zacitspolu.eu/wp/wp-content/uploads/2020/10/serial-zas-doma_komplet_elektronicky.pdf

https://aa.ecn.cz/img_upload/8b47a03bf445e4c3031ce326c68558ae/dvanact_overenych_metod_a4_web.pdf

https://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2021/01/Kdyz_vyzkum_meni_praxi_text_knihy.pdf

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (08.02.2022)
Metody výuky

Praktická výuka na 1. stupni ZŠ a reflektivní semináře.

Skupinové reflexe

Mentorský rozhovor

Vstevnické sebehodnocení

Řešení situací z výuky

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.02.2024)
Sylabus -

Základním obsahem Učitelského praktika II je pravidelné vyučování v jedné třídě – tedy plánování, realizace (včetně online výuky) a reflexe vlastní pedagogické činnosti se žáky. Vyučování má gradační charakter od jednotlivých činností po celodenní tematické vyučování, s ohledem na profesně rozvojové cíle studentů. Důraz je kladen na fáze plánování, realizace a reflexe činností, sdílené v profesním dialogu s vysokoškolskými vyučujícími, fakultními učiteli a kolegy. Studenti systematicky reflektují profesní zkušenosti s oporou o základní didaktické kategorie a témata a s využitím doporučených sebehodnotících a hodnotících nástrojů.

 

Paralelka |M. Sochovská - praxe bude probíhat na ZŠ Curie

Paralelka Poche Kargerová bude konat praxi na ZŠ Lyčkovo nám.

Paralelka J. Staré -  bude konat praxi na ZŠ Hanspaulka.

Paraleka H.Hejlové bude konat praxi na ZŠ Mendelova. Praha 4.

Paralelka B. Zemanové se bude konat praxi na ZŠ Petřiny - Sever. 

Paralelka M.Hoschlové se bude konat na ZŠ Kunratice

Paralelka M. Hejzlarové se bude konat na ZŠ  Pernerova

Paralelka P. Vallin se bude konat na ZŠ Květnák

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu

   Zpracování pedagogického deníku dle instrukcí (práce s deníkem dle pokynů vyučujících jednotlivých paralelek). Pedagogický deník obsahuje: 

1.      TÝMOVÝ ÚKOL: RUŠIVÉ CHOVÁNÍ

2.      POZOROVÁNÍ VYBRANÉHO ŽÁKA

3.      2 ZÁZNAMY Z HOSPITACE třídního učitele/ky

4.      2 HLOUBKOVÉ PŘÍPRAVY

5.      ZPĚTNÉ VAZBY OD KOLEGYŇ/KOLEGŮ/VRSTEVNÍKŮ

6.      ZPĚTNÉ VAZBY OD TŘÍDNÍCH UČITELŮ

7.      ZPĚTNÉ VAZBY PRO KOLEGY/NĚ (vrstevníky/vrstevnice) VE VAŠEM TŘÍDNÍM TÝMU.

    Docházka (povoleny jsou 2 absence, jinak náhrady)

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (09.02.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK