PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Úvodní pedagogický kurz s praxí - OPMN0N104A
Anglický název: Introductory Educational Course with Practice
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 104 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Mgr. Petra Horská, Ph.D.
PhDr. Jana Krátká, Ph.D.
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Pěnička
Mgr. Lenka Scheithauerová, Ph.D.
PhDr. Mgr. Lenka Zemanová, Ph.D.
Anotace -
Úvodní pedagogický kurz s praxí plní zásadní motivační funkci na počátku studia, je praktickým úvodem do života školy a edukační reality. Před začátkem praxí: Součástí předmětu je kurz v Moodle Bezpečnostní proškolení před praxemi, https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351, heslo: BezpecnaPraxeU. Kurz je nezbytné absolvovat před nástupem na praxi a obdržený certifikát vložit do Moodle k Úvodnímu pedagogickému kurzu.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Cíl předmětu

 

Předmět je prvním z řady praxí, které student během studia oboru absolvuje.  Cílem kurzu je motivovat studenty pro vstup do učitelské profese:

Výsledky učení dle Kompetenčního rámce absolventa učitelství:

      -         Studující zaznamenává procesy pedagogické komunikace, vysvětlí smysluplnost společně vytvořených pravidel komunikace ve třídě/škole.

 

      -          Studující rozlišuje pozorované jevy a interpretace.

      -         Studující rozlišuje pozorované jevy a jejich interpretace, doloží na pozorování vybraného žáka.

      -         Studující pozoruje strukturu výukové jednotky a struktury dne a dokáže ji komentovat z hlediska podpory motivace žáků k učení.

 

      -         Studující si uvědomuje vliv prostředí, prostorového uspořádání třídy, vybavení a pomůcek na učení žáků a žákyň.

      -         Studující vědomě pracuje na utváření svého profesního sebepojetí, tj. formuluje či upravuje svou učitelskou vizi – jakým učitelem chce či nechce být a proč.

      -         Studující pojmenovává svá očekávání, obavy a potřeby spojené s učitelskou rolí, aktivně s nimi pracuje a dokáže je sdílet s druhými.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

1.       100% docházka

2.  Bezpečnostní proškolení vložit do moodle - do 11.10.

3.       Esej Já budoucí učitel

4.     Další dílčí úkoly dle pokynů konkrétního vedoucího praxe

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN: 978-80-262-0043-7.

G. D. FENSTERMACHER, G. D. J. F. SOLTIS J. F. Vyučovací styly učitelů.  Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-471-7.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ N., KARGEROVÁ, J. a kol.: Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.  Praha. Retida, 2015, 197 stran, 978-80-7290-832-5.
PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

Doporučená literatura:

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

PÍŠOVÁ, M. (Ed.). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. a kol. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2010. ISBN 978-80-7290-496-9.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/54/

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (14.09.2022)
Metody výuky

Náslechy a skupinová reflexe

Diskuze s vyučujícími a vedením školy

Mikrovyučování

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Sylabus -

V rámci Úvodního pedagogického kurzu se student seznámí s konkrétní školou jako organizací, získá základní představu o fungování školy, struktuře školního dne a vyučovací hodiny. Přemýšlí o pozorované realitě a porovnává ji s vlastní dosavadní zkušeností. Hledá funkční formu záznamu pozorování a formuluje otázky, které z pozorování vyplývají. Zvědomuje vlastní motivaci pro studium zvoleného oboru. Zakládá vlastní reflektivní dokumentaci praxe (resp. studentské portfolio) a porozumí jeho smyslu.

Organizačně je kurz realizován formou hospitací studentů pod vedením vyučujícího z pedagogické fakulty v základní škole. Studenti v menších skupinách hospitují ve třídách 1. stupně, diskutují s třídními učiteli a vedením školy.  Účastní se reflektivních seminářů. Plní dílčí úkoly stanovené vedoucím praxe. V případě zájmu je studentům v závěru praxe umožněno realizovat samostatné řízení vybrané aktivity popř. části vyučovací hodiny na základě předem konzultované přípravy.

Před začátkem praxí - Součástí předmětu je kurz v Moodle Bezpečnostní proškolení před praxemi,https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3351 , heslo:BezpecnaPraxeU.   Kurz je nezbytné absolvovat před nástupem na praxi a obdržený certifikát vložit do Moodle k Úvodnímu pedagogickému kurzu https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16509

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (03.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK