|
|
|
||
Kurz v LS 2022/2023 je zaměřen na prohloubení poznatků z různých oblastí matematiky, např. modulární aritmetika, zkoumání hlubších vztahů v číselných strukturách jako je stovková tabulka, násobilkové čtverce, úlohy vedoucí k úvahám o nekonečnu a hlubší poznání světa 3D geometrie prostřednictvím práce s tělesy a jejich modely. Témata budou rozebírána hlouběji z pohledu didaktiky matematiky a budeme hledat cesty, jak náročná matematická témata zpřístupnit žákům. Velká pozornost bude věnována práci s gradovanými úlohami a reflexi a zvědomování procesu vlastního poznávání nových matematických pojmů, vztahů, situací.
Kurz v ZS 2022/2023 je zaměřen na detailní poznání jednoho z konstruktivistických přístupů k vyučování matematice - Hejného metody, neboli vyučování orientované na budování schémat. Poznávání bude probíhat na základě vlastní aktivní činnosti, na základě prožitků. Studenti poznají, jak pracovat s učebnicemi a doprovodnými materiály, jak pracovat s gradovanými úlohami a diagnostickými testy, sebehodnocením i vrstevnickým hodnocením v matematice a všemi dalšími didaktickými aspekty, které jsou obsaženy v principech této metody.
Kurz v ZS i LS bude otevřen pouze pro 15 a více účastníků.
Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
|
|
||
Cílem kurzu v LS je - nabídnout studentům příležitost prožití konstruktivistického způsobu výuky, a to jak v roli učitele, tak v roli žáka. - na základě vlastních zkušeností si zvědomit průběh poznávacího procesu. - prohloubit matematické poznatky. Cílem kurzu v ZS je: budeme usilovat o to, aby účastník poznal konstruktivistický způsob výuky na základě vlastního prožitku jak v roli učitele, tak v roli žáka, a detailně se seznámil s Hejného metodou jako s vyučováním orientovaným na budování schémat. Z hlediska témat z didaktiky matematiky bude respektován obsah probíhajícího kurzu Didaktika matematky II. Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 h. - přímá výuka - semináře 2h týdně, celkem 24h - příprava na výuku, vyhledávání materiálů, videonahrávek, sbírání žákovských písemných prací apod. - 2h týdně, celkem 24 h - samostudium čtení odborné literatury - 10 h - spoluúčast na tvorbě společného výstupu - sbírky gradovaných úloh - 12 h - vzájemné sdílení a posuzování práce kolegů - 5 h V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně. Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
|
|
||
Kurz je ukončen zápočtem. Podmínky k udělení zápočtu: - Aktivní účast na seminářích. - Vypracování zápočtové práce (formou seminární práce nebo posteru). Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
|
|
||
Doporučená studijní literatura bude průběžně doplňována podle potřeby a volby témat a bude zveřejňována v kurzu v Moodlu Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
řešení a tvorba úloh individuálně i ve skupině, diskuze, sdílení, konzultace, spolupráce s učitelem z praxe Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
|
|
||
V Kurzu v LS otevřeme tato témata: - modulární (ciferníková) aritmetika - vazby v číselných strukturách (např. stovková tabulka, násobilkový čtverec, ... ) - otevření konceptu nekonečno v matematice - 3D geometrie - práce s tělesy V kurzu v ZS bude dán prostor pro témata související s Hejného metodou, která si účastníci vyžádají a která nemohou být součástí jiných povinných kurzů. Nabízená témata: - Role učitele - Analýza žákovských řešení - Tvorba gradovaného a diagnostického testu, diagnostika třídy - Práce s učebnicí - Návaznost na výstupy RVP - Sebehodnocení žáka a osobnostně sociální rozvoj ve výuce matematiky - Matematické myšlenky v prostředích Hejného metody - Teoretický základ HM - Montessori a HM - Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování a HM - Kolegiální podpora na škole - Práce s videozáznamem vyučovací hodiny - Práce s rodiči a komunikace s vedením školy - HM v alternatiních školách
Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
|