PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Výběrový seminář z didaktiky matematiky - OPMN0M367C
Anglický název: Elective seminar from mathematics education
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 30 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz v LS 2022/2023 je zaměřen na prohloubení poznatků z různých oblastí matematiky, např. modulární aritmetika, zkoumání hlubších vztahů v číselných strukturách jako je stovková tabulka, násobilkové čtverce, úlohy vedoucí k úvahám o nekonečnu a hlubší poznání světa 3D geometrie prostřednictvím práce s tělesy a jejich modely. Témata budou rozebírána hlouběji z pohledu didaktiky matematiky a budeme hledat cesty, jak náročná matematická témata zpřístupnit žákům. Velká pozornost bude věnována práci s gradovanými úlohami a reflexi a zvědomování procesu vlastního poznávání nových matematických pojmů, vztahů, situací. Kurz v ZS 2022/2023 je zaměřen na detailní poznání jednoho z konstruktivistických přístupů k vyučování matematice - Hejného metody, neboli vyučování orientované na budování schémat. Poznávání bude probíhat na základě vlastní aktivní činnosti, na základě prožitků. Studenti poznají, jak pracovat s učebnicemi a doprovodnými materiály, jak pracovat s gradovanými úlohami a diagnostickými testy, sebehodnocením i vrstevnickým hodnocením v matematice a všemi dalšími didaktickými aspekty, které jsou obsaženy v principech této metody. Kurz v ZS i LS bude otevřen pouze pro 15 a více účastníků.
Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
Cíl předmětu

Cílem kurzu v LS je

- nabídnout studentům příležitost prožití konstruktivistického způsobu výuky, a to jak v roli učitele, tak v roli žáka.

- na základě vlastních zkušeností si zvědomit průběh poznávacího procesu.

- prohloubit matematické poznatky. 

Cílem kurzu v ZS je: budeme usilovat o to, aby účastník poznal konstruktivistický způsob výuky na základě vlastního prožitku jak v roli učitele, tak v roli žáka, a detailně se seznámil s Hejného metodou jako s vyučováním orientovaným na budování schémat. Z hlediska témat z didaktiky matematiky bude respektován obsah probíhajícího kurzu Didaktika matematky II. 

Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
Deskriptory

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 h.

- přímá výuka - semináře 2h týdně, celkem 24h

- příprava na výuku, vyhledávání materiálů, videonahrávek, sbírání žákovských písemných prací apod. - 2h týdně, celkem 24 h

- samostudium čtení odborné literatury - 10 h

- spoluúčast na tvorbě společného výstupu - sbírky gradovaných úloh - 12 h

- vzájemné sdílení a posuzování práce kolegů - 5 h

V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně.

Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Kurz je ukončen zápočtem. Podmínky k udělení zápočtu:  

- Aktivní účast na seminářích. 

- Vypracování zápočtové práce (formou seminární práce nebo posteru).

Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
Literatura

Doporučená studijní literatura bude průběžně doplňována podle potřeby a volby témat a bude zveřejňována v kurzu v Moodlu

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (29.01.2023)
Metody výuky

řešení a tvorba úloh individuálně i ve skupině, diskuze, sdílení, konzultace, spolupráce s učitelem z praxe

Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
Sylabus

V Kurzu v LS otevřeme tato témata: 

- modulární (ciferníková) aritmetika 

- vazby v číselných strukturách (např. stovková tabulka, násobilkový čtverec, ... )

- otevření konceptu nekonečno v matematice 

- 3D geometrie - práce s tělesy

V kurzu v ZS  bude dán prostor pro témata související s Hejného metodou, která si účastníci vyžádají a která nemohou být součástí jiných povinných kurzů. 

Nabízená témata:

-  Role učitele

-  Analýza žákovských řešení

-  Tvorba gradovaného a diagnostického testu, diagnostika třídy

-  Práce s učebnicí

-  Návaznost na výstupy RVP

-  Sebehodnocení žáka a  osobnostně sociální rozvoj ve výuce matematiky

-  Matematické myšlenky v prostředích Hejného metody    

-  Teoretický základ HM 

-  Montessori a HM

-  Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování a HM    

-  Kolegiální podpora na škole

-  Práce s videozáznamem vyučovací hodiny

- Práce s rodiči a komunikace s vedením školy

- HM v alternatiních školách

 

Poslední úprava: Ročák Štěpán, PhDr. (05.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK