PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Metody řešení matematických úloh - OPMN0M145A
Anglický název: Problem solving methods in mathematics
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 92 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
Mgr. Milena Kvaszová, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0M126A, OPMN0M136A
Je prerekvizitou pro: OPMN0M152A, OPMN0M158A
Je záměnnost pro: OKMN0M145A
Anotace
V návaznosti na poznatky z předchozích kurzů budou rozšiřována a doplňována matematická prostředí vhodná pro rozvíjení matematických představ žáků se zvláštním zřetelem na řešitelské strategie a metody řešení úloh. Těžiště práce bude v rozvíjení schopnosti řešit zadané úlohy několika různými metodami. Zaměříme se na oblasti procesu řešení (modelování, reprezentace, volba strategie, sestavení a realizace plánu řešení, interpretace nalezeného výsledku). Dalším okruhem práce bude tvorba úloh, které lze řešit určenou metodou, a interpretace žákovských řešení. Dále se budeme věnovat gradování úloh dle různých parametrů.
Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu
  • Studující použijí různé metody při řešení aritmetických, geometrických i slovních úloh. Metody popíší, porovnají a posoudí jejich přednosti a limity v kontextu výuky na 1. stupni ZŠ.
  • Studující analyzují úlohy z hlediska různých parametrů obtížnosti a využijí těchto parametrů při gradování úloh s ohledem na potřeby žáků.
  • Studující analyzují žákovská řešení úloh, navrhnou a argumentují různá kritéria jejich možného hodnocení.
Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura

Polya, G.: Jak to řešit? MatfyzPress, Praha. 2016

Kopka, J.: Umění řešit matematické problémy. RNDr. Karel Hoza - HAV, Praha. 2013

HEJNÝ, M. Výuka orientována na budování schémat: Aritmetika 1. stupně, Praha: UK v Praze, PedF, 2014.

HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1 a 2, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. ke stažení na http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx?PorZobr=20

Soubor učebnic matematiky pro 1. stupeň ZŠ a příručky pro učitele (Nakladateství: Alter, Fraus, H-mat, Prodos, SPN, Didaktis, Fortuna, ...).

Různé sbírky úloh a matematických problémů, soubory úloh z Klokánka či jiných soutěží pro žáky 1. stupně ZŠ.

Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Metody výuky

Výuka bude vedena důsledně konstruktivistickým způsobem.

Hlavním nástrojem výuky budou problémové situace a jejich řešení studenty.

Studenti budou vedeni k vlastní tvorbě serií úloh se stupňující se obtížností (s ohledem na individuální potřeby žáků).

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu) 

b) bude organizována online výuka v Google Meet či Adobe Connect, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

 

ODKAZ NA MOODLE KURZ: (heslo/klíč na vyžádání u vyučující příslušné paralelky)

Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus
  • Aritmetické, geometrické a slovní úlohy (dynamické úlohy, operátorové úlohy, kombinatorické úlohy)
  • Metody řešení úloh (algebraizace, zobecnění, simplifikace, modelování, manipulace, dramatizace, tabulka, metoda uvolňování parametru, substituce, analogie, řešení od konce, grafické řešení)
  • Heuristické strategie řešení úloh (pokus-omyl, systematické experimentování, odhad-ověření-oprava)
  • Gradované série úloh (jemná a hrubá)
  • Izomorfní úlohy
  • Žákovská řešení
  • Didaktická matematická prostředí (Sousedé, součtové trojúhelníky, Krokování, Parkety, Pavučiny)
  • Matematické soutěže
Poslední úprava: Havlíčková Radka, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK