PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Zpěv II: pěvecké, intonační a dirigentské dovednosti - OPMN0H287B
Anglický název: Singing II: singing, intonation and conductor skills
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0H282B
Je prerekvizitou pro: OPMN0H292B, OPMN0H290B
Anotace -
Cílem předmětu je prohlubování pěvecko-technických dovedností získaných v předchozím semestru, odhalování smyslu a záměrnosti hlasových cvičení, řešení pěvecko- technických problémů v písních a drobných sborových skladbách.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (17.10.2019)
Cíl předmětu

Cíl předmětu: prohlubování pěvecko-technických dovedností získaných v předchozím semestru, odhalování smyslu a záměrnosti hlasových cvičení, řešení pěvecko- technických problémů v písních a drobných sborových skladbách.

Aplikace intonačních dovedností v dur i moll na jednoduchém sborovém repertoáru. Ve výcviku dirigentské techniky je kladen důraz na osamocení paží a nácvik a řízení jednoduchých sborových skladeb.

Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (16.04.2019)
Literatura

Povinná literatura:

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X.

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X

PECHÁČEK, S. Základy taktování. 2. vyd. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0.

KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6.

KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická - II. díl.  Praha: SPN, 1983, 130 s.

Doporučená literatura:

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací.

Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

KOLÁŘ, J., VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika moll. Praha: Univerzita Karlova, Praha, 1993. 78 s. ISBN 80-7066-838-5.

VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 79 s. ISBN 80-7290-155-9.

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X.

Tichá, A.; Šimanovský, Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4.

Tichá, A., Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.

KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89.

SOUKUP, J., Hlas – zpěv – pěvecké umění. Praha, 1972. 130 stran.

SEEMAN, M., O lidském hlasu. Praha, 1953. 51 stran.

Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače).

STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981.

FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha-Bratislava: Editio Supraphon, 1969.

BROŽ, J.; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. 1. vyd. Praha: Panton, 1982.

LÝSEK, F. Dětský sborový zpěv. Praha: SPN, 1958.

VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů Hv. Praha: SPN, 1976.

Partitury vokálních a vokálně instrumentálních děl.

DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X.

DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1961. 87 s.

KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha: Editio Supraphon, 1981. 207 s.

KOLÁŘ, J.; VÁŇOVÁ, H.; DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur II. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4.

POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s.

PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava: Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4.

Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (16.04.2019)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ke zkoušce

1. Test z probrané teorie. 

2. Zpěv vybraných intonačních cvičení.

3.  Vybrat si 5 lidových písní (nesmějí se opakovat z minulého semestru a také nesmí být použity písně k SZ). Vyučující si vybere 2 z nich. Tyto písně zazpívat, vysvětlit hlasovou problematiku. Písně taktovat s využitím probrané taktovací techniky. 

4. Zhlédnout operu A. Dvořáka: Rusalka, ideálně živé představení (v Praze Národní divadlo 11. 10., 5. 12.; Brno Janáčkovo divadlo 28. 10., 6. 12., 30. 12, 25. 1.), případně záznam. Umět převyprávět děj, znát hlasové obory a konkrétní zpěváky daného představení hlavních postav (Rusalka, Princ, Vodník, Ježibaba, Cizí kněžna), pohovořit o vlastním dojmu z představení.

Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Sylabus

Pěvecké dovednosti

Charakteristika a výslovnost samohlásek. Vyrovnávání vokálů.

Charakteristika a výslovnost souhlásek. 

Cvičení na textovou artikulaci.

Hudební artikulace.

Rozvoj pohyblivosti hlasu.

Hraní transpozic na klavír pro účely rozezpívání.

Principy rozezpívání a druhy hlasových cvičení.

Výběr vhodných hlasových cvičení při studiu obtížných míst písní.

Zásady hlasové hygieny.

Druhy pěveckých hlasů. Druhy pěveckých sborů

Hodnocení písní z hlediska pěvecké problematiky.

Intonační dovednosti

Volný nástup I., III. a V. stupně tónického durového kvintakordu

Volný nástup I., III. a V. stupně tónického mollového kvintakordu.

Volný nástup II., VII. a IV. stupně v durové tónině.

Volný nástup II., VII. a IV. stupně v mollové tónině.

Pentatonické stupnice a jejich užití v improvizaci.

Dirigentské dovednosti

Koruna závěrová.

Koruna průběžná.

Slučování gest. Taktování una battuta.

Slučování gest uvnitř taktu.

Dynamika a dynamické změny.

Tempo a tempové změny.

 

 

Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK