|
|
|
||
Cílem předmětu je prohlubování pěvecko-technických dovedností získaných v předchozím semestru, odhalování smyslu a záměrnosti hlasových cvičení, řešení pěvecko- technických problémů v písních a drobných sborových skladbách.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (17.10.2019)
|
|
||
Cíl předmětu: prohlubování pěvecko-technických dovedností získaných v předchozím semestru, odhalování smyslu a záměrnosti hlasových cvičení, řešení pěvecko- technických problémů v písních a drobných sborových skladbách. Aplikace intonačních dovedností v dur i moll na jednoduchém sborovém repertoáru. Ve výcviku dirigentské techniky je kladen důraz na osamocení paží a nácvik a řízení jednoduchých sborových skladeb. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (16.04.2019)
|
|
||
Povinná literatura: TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7179-916-X. PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X PECHÁČEK, S. Základy taktování. 2. vyd. Praha: PedF UK, 2003. ISBN 80-7290-137-0. KOLÁŘ, J.; ROB, J.; ŠTÍBROVÁ, I. Sborový zpěv a řízení sboru. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-556-6. KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická - II. díl. Praha: SPN, 1983, 130 s. Doporučená literatura: TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1. KOLÁŘ, J., VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika moll. Praha: Univerzita Karlova, Praha, 1993. 78 s. ISBN 80-7066-838-5. VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 79 s. ISBN 80-7290-155-9. PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X. Tichá, A.; Šimanovský, Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4. Tichá, A., Šimanovský Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha: Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1. KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha: Supraphon 1989. ISBN 02-166-89. SOUKUP, J., Hlas – zpěv – pěvecké umění. Praha, 1972. 130 stran. SEEMAN, M., O lidském hlasu. Praha, 1953. 51 stran. Sbírky lidových písní (výběr dle vlastní volby posluchače). STAŠEK, Č. ABC začínajícího sbormistra. Praha: Supraphon, 1981. FEDOR, V.; VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Sborový zpěv a řízení sboru. Praha-Bratislava: Editio Supraphon, 1969. BROŽ, J.; KAŇÁK, Z. Základy dirigování. 1. vyd. Praha: Panton, 1982. LÝSEK, F. Dětský sborový zpěv. Praha: SPN, 1958. VRCHOTOVÁ-PÁTOVÁ, J. Pěvecká příprava učitelů Hv. Praha: SPN, 1976. Partitury vokálních a vokálně instrumentálních děl. DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X. DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1961. 87 s. KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha: Editio Supraphon, 1981. 207 s. KOLÁŘ, J.; VÁŇOVÁ, H.; DUZBABA, O. Počátky tvořivé intonace. Diatonika dur II. Praha: Univerzita Karlova, 1993. 138 s. ISBN 80-7066-850-4. POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s. PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava: Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4. Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (16.04.2019)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce 1. Test z probrané teorie. 2. Zpěv vybraných intonačních cvičení. 3. Vybrat si 5 lidových písní (nesmějí se opakovat z minulého semestru a také nesmí být použity písně k SZ). Vyučující si vybere 2 z nich. Tyto písně zazpívat, vysvětlit hlasovou problematiku. Písně taktovat s využitím probrané taktovací techniky. 4. Zhlédnout operu A. Dvořáka: Rusalka, ideálně živé představení (v Praze Národní divadlo 11. 10., 5. 12.; Brno Janáčkovo divadlo 28. 10., 6. 12., 30. 12, 25. 1.), případně záznam. Umět převyprávět děj, znát hlasové obory a konkrétní zpěváky daného představení hlavních postav (Rusalka, Princ, Vodník, Ježibaba, Cizí kněžna), pohovořit o vlastním dojmu z představení. Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Pěvecké dovednosti Charakteristika a výslovnost samohlásek. Vyrovnávání vokálů. Charakteristika a výslovnost souhlásek. Cvičení na textovou artikulaci. Hudební artikulace. Rozvoj pohyblivosti hlasu. Hraní transpozic na klavír pro účely rozezpívání. Principy rozezpívání a druhy hlasových cvičení. Výběr vhodných hlasových cvičení při studiu obtížných míst písní. Zásady hlasové hygieny. Druhy pěveckých hlasů. Druhy pěveckých sborů Hodnocení písní z hlediska pěvecké problematiky. Intonační dovednosti Volný nástup I., III. a V. stupně tónického durového kvintakordu Volný nástup I., III. a V. stupně tónického mollového kvintakordu. Volný nástup II., VII. a IV. stupně v durové tónině. Volný nástup II., VII. a IV. stupně v mollové tónině. Pentatonické stupnice a jejich užití v improvizaci. Dirigentské dovednosti Koruna závěrová. Koruna průběžná. Slučování gest. Taktování una battuta. Slučování gest uvnitř taktu. Dynamika a dynamické změny. Tempo a tempové změny.
Poslední úprava: Stříteská Leona, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|