|
|
|
||
Základní teoretický i aplikační kurz oborové didaktiky češtiny. Cílem je vybavit studenta informacemi a dovednostmi v celcích:
A. Obsah, organizace a formy práce ve vyučování ČJ na 1. stupni ZŠ.
B. Teorie a specifikum vyučovacího procesu v předmětu český jazyk.
C. Práce se základními pedagogickými dokumenty a edukačními materiály týkajícími se vyučovacího předmětu Český jazyk a literatura.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (10.09.2022)
|
|
||
Povinná: Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2017. [online]. [cit. 2014-04-17]. Dostupné z www: Hájková, Eva. Kapitoly z didaktiky českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Praha: PedF UK, 2021. HÁJKOVÁ, E. Dětské a žákovské prekoncepty v oblasti psaní. Didaktické studie, č. 1, 2013, s. 21–26. HÁJKOVÁ, E. Učivo o větě na 1. stupni ZŠ. Didaktické studie, roč. 5, č. 2, 2013, s. 11–19. HÁJKOVÁ, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha: PedF UK, 2008.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999 (a vydání pozdější). Doporučená: LIPTÁKOVÁ, Ľ. a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatury preprimárnevzdelávanie. Prešov: PU v Prešově, PedF, 2011, 580 s. Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (10.09.2022)
|
|
||
Obsah seminářů – zákl. tematické bloky pro 12 seminářů ve 12 výukových týdnech: 1. Didaktická transformace dosavadních lingvistických vědomostí a jejich využití při tvorbě dílčích edukačních konstruktů v modelových situacích (3 semináře). 2. Plánování výuky a koncipování dílčích obsahových celků učiva jazykové výchovy na ZŠ (2 semináře). 3. Konfrontace různých vyučovacích metod a organizačních forem práce včetně alternativních a jejich vhodnost pro různé celky vyučovacího obsahu jazykové výchovy v českém jazyce (3 semináře). 4. Možnosti a efekty využití mezipředmětových vztahů při vyučování českého jazyka na 1. stupni ZŠ (2 semináře). Specifikum tzv. průřezových témat, zvl. mediální výchovy (2 semináře). Požadavky PhDr. G.Babušové, Ph.D. Aktivní účast na seminářích (náslechy na ZŠ Jeseniova, Praha 3 - maximálně 1 absence (2 h.) bez uvedení důvodu, Semináře probíhají na fakultě, maximálně 2 absence. 1.setkání náslech: Tram. 9,19,5 zastávka Biskupcova, sraz v 8:30 před školou, zahájení 8:55. Vzhledem ke koncepcii předmětu individuální plnění na jiné škole nelze. Téma a zpracování seminárního úkolu bude oznámeno na 1.semináří. Je nutné dle pokynů elektronicky a osobně odevzdat do 9.12. 2022. Součástí zápočtu je úspěšné zvládnutí 2 testů (ze 3) v průběhu semestru, termíny budou stanoveny na 1.semináři. Udělení zápočtu proběhne na posledním semináři, případně později. Zkouška má zásadně část písemnou a poté část ústní. V obou jejích částech se prověřuje dovednost didaktické transformace lingvistického bohemistického základu oboru. Bude upřesněno na 1.semináři.
Poslední úprava: Hájková Eva, doc. PhDr., CSc. (10.09.2022)
|