PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Biologie dítěte - OPMN0B359C
Anglický název: Child Biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021 do 2022
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Anotace -
Biologie dítěte je předmět, kde se zaměříme na kombinaci somatologie a vývojové biologie člověka. Probereme hlavní anatomické a fyziologické znaky stavby lidského těla. Budeme se věnovat prenatálnímu a postnatálnímu vývoji. Kromě jednotlivých fází prenatálnáího vývoje (embryonální, fetální, perinatální), probereme i fáze postnatální, se zaměřením na rané, střední dětství a pubertu. Důležitou součástí předmětu je i porozumnění biologickým principům vývojových vad, jejich vzniku a působení na vývoj dítěte. Zaměříme se rovněž na biologické odlišnosti ve stavbě a fyziologii lidského těla mezi dítětem a dospělým člověkem.
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (07.02.2022)
Deskriptory

Výuka předmětu bude v případě nepříznivé epidemické situace probíhat distanční formou na platformě MS Teams.

Odkaz na třídu: PEDF-Biologie dítěte | Obecné | Microsoft Teams

Link na tabulku se zadáváním seminárních prací:

Bloková výuka proběhne online, stejně tak jako zadání samostatné činnosti (seminární práce) a její odevzdání, případné konzultace.

Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu:

Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (2 kredity) a je stanovena na 50 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./dva týdny (semináře/cvičení) pro studenty prezenční formy a 270 min./semestr pro studenty kombinované formy. Zbytek tvoří nepřímá výuka. Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta.

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je zakončen zápočtem (seminární práce + písemný test).

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
Literatura

DYLEVSKÝ I. Anatomie dítěte. Nipioanatomie, 1.díl. ČVUT, Praha, 2014.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha, 1993.
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.
ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha, 2001.
ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha, 2000.
VACEK Z. Embryologie. Grada, Praha, 2006.
SADLER TW. Langmanova lékařská embryologie: překlad 10. vydání. Grada, Praha, 2011.
ROKYTA R, MAREŠOVÁ D, TURKOVÁ Z. Somatologie. Wolters Kluwer, ČR, 2009.

 

Další literatura:

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge, 1998.
O'CALLAGHAN Ch., STEPHENSON T. Pediatrie do kapsy. Grada, Praha, 2005.
MALÁ H., KLEMENTA J. Biologie dětí a dorostu. SPN, Praha, 1985.

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (14.04.2019)
Požadavky ke zkoušce

Docházka na cvičení, samostatná práce a splnění zápočtového testu.

Podrobné informace budou studentům sděleny na prvním cvičení.

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
Sylabus

Tematické bloky výuky:

- Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období        

- Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence

- Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika

- Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka

- Oporný systém – vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému

- Metabolismus a dýchání – vývoj, stavba a fyziologie systémů zodpovědných za energetickou výměnu organismu. Fyziologická a morfologická specifika jejich stavby v prenatálním a dětském věku.

- Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh.

- Vylučovací a močopohlavní soustava - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození

- Řídící systémy organismu – nervový a hormonální systém – jejich základní funkce, stavba a srovnání. Vliv řízení na růst a vývoj organismu, změny v průběhu dětství a puberty.

Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (14.04.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK