|
|
|
||
Biologie dítěte je předmět, kde se zaměříme na kombinaci somatologie a vývojové biologie člověka. Probereme hlavní anatomické a fyziologické znaky stavby lidského těla. Budeme se věnovat prenatálnímu a postnatálnímu vývoji. Kromě jednotlivých fází prenatálnáího vývoje (embryonální, fetální, perinatální), probereme i fáze postnatální, se zaměřením na rané, střední dětství a pubertu. Důležitou součástí předmětu je i porozumnění biologickým principům vývojových vad, jejich vzniku a působení na vývoj dítěte. Zaměříme se rovněž na biologické odlišnosti ve stavbě a fyziologii lidského těla mezi dítětem a dospělým člověkem.
Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Výuka předmětu bude v případě nepříznivé epidemické situace probíhat distanční formou na platformě MS Teams. Odkaz na třídu: PEDF-Biologie dítěte | Obecné | Microsoft Teams Link na tabulku se zadáváním seminárních prací: Bloková výuka proběhne online, stejně tak jako zadání samostatné činnosti (seminární práce) a její odevzdání, případné konzultace. Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (2 kredity) a je stanovena na 50 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./dva týdny (semináře/cvičení) pro studenty prezenční formy a 270 min./semestr pro studenty kombinované formy. Zbytek tvoří nepřímá výuka. Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
Předmět je zakončen zápočtem (seminární práce + písemný test). Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
DYLEVSKÝ I. Anatomie dítěte. Nipioanatomie, 1.díl. ČVUT, Praha, 2014.
Další literatura: ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge, 1998. Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (14.04.2019)
|
|
||
Docházka na cvičení, samostatná práce a splnění zápočtového testu. Podrobné informace budou studentům sděleny na prvním cvičení. Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (01.02.2024)
|
|
||
Tematické bloky výuky: - Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období - Vrozené vývojové vady: rozdělení dle příčiny, nejdůležitější faktory při vzniku VVV, geneticky podmíněné VVV, chromosomální aberace a poruchy pohlavních chromosomů, vliv prostředí na rozvoj VVV, prevence - Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika - Postnatální vývoj: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, předškolní, školní a adolescentní období života, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka - Oporný systém – vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému - Metabolismus a dýchání – vývoj, stavba a fyziologie systémů zodpovědných za energetickou výměnu organismu. Fyziologická a morfologická specifika jejich stavby v prenatálním a dětském věku. - Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh. - Vylučovací a močopohlavní soustava - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození - Řídící systémy organismu – nervový a hormonální systém – jejich základní funkce, stavba a srovnání. Vliv řízení na růst a vývoj organismu, změny v průběhu dětství a puberty. Poslední úprava: Ehler Edvard, RNDr., Ph.D. (14.04.2019)
|