PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - OPBZ0P101A
Anglický název: Introduction to Pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 2/0, Z [HT]
Počet míst: zimní:250 / neurčen (250)
letní:neurčen / neurčen (250)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Neslučitelnost : OPBQ2P101A
Záměnnost : OKBZ0P101A, OPBQ2P101A
Je neslučitelnost pro: OPBQ2P101A
Je záměnnost pro: OKBZ0P101A
Anotace
Předmět uvádí studenty do učitelské profese a studia pedagogických disciplin jako teoretické báze pro rozvoj profesní reflexe. Obsahem jsou nosné koncepty obecné pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula, determinující kontexty výchovy, vzdělávání a školství (historický, společenský, ekonomický, kulturní, legislativní).
Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (17.02.2018)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními otázkami a pojmy pedagogiky, členěním jednotlivých vědních disciplin v uvedené oblasti, dále s úlohou výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu. Poukázat na základní složky výchovně-vzdělávacího procesu a hlavní trendy v součané situaci vzhledem k jednotlivci i instituci.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (17.02.2018)
Literatura

DVOŘÁČEK, Jiří. Kompendium pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-729-0405-1.

JANIŠ, K., B. KRAUS a P. VACEK. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 978-80-704-1019-1.

JŮVA, Vladimír sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. ISBN 978-80-859-3178-5

PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 1996.

PELIKÁN, Jiří. Hledání těžiště výchovy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.

PRŮCHA, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. 978-80-7367-546-2.

PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2009. 978-80-7367-567-7.

PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. 7. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.

VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (17.02.2018)
Požadavky ke zkoušce

Orientace v problematice vyložené na přednáškách, která je ověřována didaktickým testem v závěru kurzu. Studující má na splnění podmínek zápočtu celkem tři pokusy, z toho dva opravné.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (17.02.2018)
Sylabus

Pedagogika jako věda (úvod, odkazy, vznik pojmu, předmět, vztah k ostatním vědám, členění)

Vývoj a současné chápaní pedagogiky (historické mezníky, vybrané základní pojmy)

Výchova a vzdělávání (významné osobnosti pedagogiky)

Cíle a obsah edukace (vývoj jedince, podstata výchovy a vzdělávání)

Metody, prostředky a organizační formy edukace

Pedagogické zásady (vývoj, vymezení, aplikace)

Učitel a jeho profese (předpoklady úspěchu, role učitele, osobnost a autorita učitele)

Základní kurikulární dokumenty (učební plány, osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy)

Školská soustava v ČR a její srovnání se zahraničím (klasifikace ISCED)

Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (17.02.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK