PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Vývojová biologie dítěte - OPBZ0B125C
Anglický název: Children developmental biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 130 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Anotace -
Základní přehled vývoje lidského těla a funkce jednotlivých orgánových soustav a jejich vývoje v průběhu prenatální i postnatální ontogeneze. Důraz je kladen na stavbu, vývoj a růst kostí, proměny kostry během života a rozdíly ve stavbě mezi pohlavími. Z dalších orgánových soustav se zaměříme především na systémy řízení růstu a funkce těla, hormonální a nervovou soustavu. Základní přehled vývoje dítěte a jeho jednotlivých etap, citlivých period v ontogenezi, vývoj motorických a bio-psychologických schopností v ontogenezi, problematika školní zralosti a pohlavního dozrávání u jednotlivých pohlaví. Jedná se o přednášky biologického modulu UZ, proto se studentů, vzhledem k přednášené problematice a minimální časové dotaci 12 hodin, předpokládají alespoň základní znalosti z biologie člověka a jistý přehled z genetiky typu co je DNA, k čemu slouží, co je dědičnost.
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (02.01.2020)
Cíl předmětu

Získat základní poznatky o stavbě těla a ontogenezi dítěte od narození do konce maturace, ale i základních aspektů prenatální ontogeneze důležitých pro zdravý vývoj postnatální.

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (02.01.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět je ukončen zápočtem, součásti zápočtu jsou:

Odevzdání dvou úkolů do MsTeams, resp. docházka na přednášku (blokovou výuku)  - povolena je 50 procentní neúčast (3 neúčasti ze 6)

  Zápočtový test - minimální hranice 50 % správných odpovědí, tedy nejméně 13 otázek z 26 musí být zodpovězeno správně. V pomínkách online režimu se zakončení předmětu řídí Deskriptorem, tedy odevzdání dvou. ale minimálně jednoho úkolu s dobrou kvalitou.

Zápočet má jeden termín a dva termíny opravné.

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (10.09.2022)
Literatura

MsTeams přednášky opory

Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

Čuta M. Modelování lidského růstu. Dynamický fenotyp. Antropologia Ingegra, Series Monografica. Svazek 4. Brno 2014. https://journals.muni.cz/anthropologia_integra/article/viewFile/2419/1994

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

ROKYTA R. Fyziologie. ISV nakladatelství, Praha 2000.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Karolinum, Praha, 2008.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

 

ULIASEK S.J., JOHNSTON F.E., PREECE M.A. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge 1998.

Aktuální presentace

https://sites.google.com/site/vaclavvancata/vaclav-vancata-web

Studijní opory

https://sites.google.com/site/vaclavvancata/vaclav-vancata-web

https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze

https://sites.google.com/site/docvancatafhs/prehled-biologie-a-neuropsychologie-cloveka

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (10.09.2022)
Sylabus

Základní změny ve stavbě těla od novorozence po adolescenta, významná růstové a vývojové fáze ontogeneze člověka.

Vývoj opěrně-pohybového systému člověka - vývoj a růst kostry, stavba kostry, funkce a stavba svalového systému – komplexnost osifikace, vývoje svalů a dozrávání nervového systému

Krev a kardiovaskulární systém - funkce a složení krve, tvorba krve, prenatální a postnatální složení krve, imunita, stavba a funkce srdce, převodní systém srdeční, fetální oběh

Dýchací systém - vývoj, stavba a funkce – vývoj dýchání u dětí

Trávicí soustava - základní stavba a funkce, změny po porodu, kojení, složky potravy.

Význam vývoje vylučovací a pohlavní soustavy - stavba a funkce, vývoj před narozením a po narození, možné poruchy a změny – možnosti prevence

Vývoj a základní stavba nervové soustavy a žlázách s vnitřní sekrecí - stavba, funkce a vývoj se zaměřením na CNS, řízení organismu, změny v průběhu dětství. Základní informace o hormonálním systému a hormonálním řízení růstu – funkce růstových hormonů, jejich poruchy a dopad na vývoj jedince

Vývoj motoriky a biologických předpokladů pro rozvoj učení a kognitivních schopností, problematika lehkých motorických poruch, mozkových disfunkcí a možná prevence

Prenatální vývoj: gametogeneze, oplodnění vajíčka, embryogeneze, fetální období

Genetické aspekty ontogeneze a základní problémy prenatálního období, "citlivá období" prenatálního vývoje, vrozené vývojové vady a příčiny jejich vzniku, genetické mutace

Perinatální období: porod, poporodní adaptace, porodní komplikace, očkování, prenatální diagnostika

Postnatální předškolní: novorozenecké období, kojenecké období, batolecí období, mladší dětství, genetické aspekty postnatální růstu – prevence vývojových poruch u předškolních dětí – např. luxace, motorické disfunkce

Postnatální vývoj – pozdní dětství a pohlavní maturace, střední a pozdní dětství a období maturace, puberta, růstové a vývojové poruchy, vliv hormonů na růst a vývoj člověka

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (02.01.2020)
Studijní opory

Všechny informace budou souhrně na PEDF-Vývojová biologie dítěte

možno i

https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze

https://sites.google.com/site/docvancatafhs/prehled-biologie-a-neuropsychologie-cloveka

https://sites.google.com/site/vaclavvancata/vaclav-vancata-web

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (16.09.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK