PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná výchova v sociální a terapeutické praxi 2 - OPBW1V134A
Anglický název: Art Education in Social and Therapeutic Practice 2
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW1V126A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)
Předmět rozvíjí profesní kompetence budoucích pedagogů ve smyslu vědomého zacházení s výtvarným výrazem a jeho reflexí v širších kulturních, společenských a uměleckých souvislostech. Specifickým rysem předmětu je reflektivní dialog a vzájemné prolínání umělecké a osobnostní problematiky. Studenti jsou sebezkušenostní formou seznámeni s různými tvořivě expresivními technikami arteterapie a artefiletiky. Teoretické poznatky z oblasti arteterapie a artefiletiky ověří v rámci výtvarných aktivit pro různé cílové sociální skupiny společnosti, např. ve smyslu pozitivní prevence psycho-sociálních patologií, včetně rasové nebo interkulturní nesnášenlivosti či ve smyslu mezigeneračního porozumění.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

GOODMAN, N.: Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa, 1996.
HOPF, A.: Sociální pedagogika pro učitele: Pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: PedF UK v Praze, 2001.
KRAUS, B.: Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
LANDISCHOVÁ, E.: Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007.
SEMARÁD, J.; JURÁČKOVÁ, I.; ŠÍMA, V.: Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007.
SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha: Karolinum 1997.
SLAVÍKOVÁ, V., HAZUKOVÁ, H; SLAVÍK, J.: Výtvarné čarování. Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2003.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S.: Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál, 2007.
SLAVÍK, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha: UK v Praze- Pedagogická fakulta 2001, 2004.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH S.: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014.
SOCHOR, P.: Člověk s postižením a výtvarná tvorba od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
ŠICKOVÁ-FABRICI, J.: Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. UHL SKŘIVANOVÁ, V. a kol. (eds.) Pedagogika umění – umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke
všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP, 2014.
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Mezigenerační porozumění ve výtvarné pedagogice pro seniory. In Horáček, R., Zálešák, J. (ed.). Veřejnost a kouzlo vizuality, sborník ke konferenci INSEA, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 285-290. ISBN 978-80-210-4722-8.
ZICHA, Z. Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posluchače Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1981.

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)

Zkouška

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)

- reflektovaná tvorba

- refllektivní dialog

- konstruktivistické pojetí výtvarné výchovy

- individualní x sociální konstruktivismus

- sociokognitivní konflikt

- koncept x prekoncept

- artefiletika

- analýza vizuálního vyjádření 

- využití odlišných kulturních habitů ve výtvarné výchově

- porozumění jinakosti skrze společnou tvorbu a reflektivní dialog

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)

V případě, že bude KVV nucena omezit nebo rušit prezenční výuku, bude výuka v předmětu zajištěna distančně pomocí aplikace MS Teams.

Aplikace je všem studentům řádně zapsaným na PedF UK zdarma k dispozici, viz tento odkaz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/.

Výuka bude v semináři/přednášce nastavena tak, aby ji bylo možné plnit v případě nutnosti distančně a podmínky k zakončení předmětu se nebudou měnit.

Aktuální podmínky k zakončení předmětu budou představeny na prvním semináři nebo na první přednášce.

V případě distanční výuky budou aktuální požadavky uloženy v dokumentu INFORMACE.doc v týmu v MS Teams.

Prosím studentky a studenty, aby si aktualizovali e-mailové adresy, aby bylo možné je kontaktovat a informovat.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (05.10.2022)

Aktivní účast v seminářích  min. 70% (vzhledem k sebezkušenostnímu charakteru semináře).

Vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu.

Vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol.

Absolvování závěrečného pohovoru.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK