PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Vizuální kultura, umění a vizuální gramotnost - OPBW1V125A
Anglický název: Visual Arts, Culture and Visual Literacy
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. ak. mal. Ivan Špirk
Vyučující: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBW1V118A
Je prerekvizitou pro: OPBW1V135A, OPBW1V143A, OPBW1V140A
Anotace -
Kurs se zabývá mapováním socio-kulturního prostoru, v němž vznikají a jsou komunikovány kulturní artefakty - představuje dynamiku vztahů a průniků sémiotických domén umění a kultury a představuje vizuální umění v jeho současných podobách. Z perspektivy soudobých teoretických přístupů vizuálních studií a studia kultury je obsah kursu vztažen k problematice vizuální gramotnosti. Vzhledem k současné iniciativě evropské skupiny pro výzkum vizuální gramotnosti (ENViL), jíž je KVV členem, bude kladen důraz na aktuální odbornou debatu a dílčí výzkumné výsledky pracovních skupin ENViLu.
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (13.02.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška, kolokvium. Studenti budou děleni do kolokviálních skupin, v nichž budou v odborné debatě prokazovat znalosti, založené na podkladech z osobního portfolia.

Bude ověřována odborná terminologie a také schopnost tvůrčím způsobem pracovat s portfoliem - editovat, seskupovat a interpretovat jeho různorodý obsah.

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (13.02.2020)
Literatura

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

BARTHES, R.: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.

FULKOVA, M.: Some Observations about the Common European Framework of Reference for Visual Literacy. International Journal for Education through Art (IJETA), Vol. 14, N. 1, 2018. ISSN 1743-5234.

FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9.

FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, L. (2017) Vlivy multimediální komunikace ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, č. 1-2, roč. 57, 2017, ISSN 1210-3691, str. 16 – 40. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty.

MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ZÁLEŠÁK, J.: Umění spolupráce. Praha, Brno: edice VVP AVU, MUNI Press, 2011.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVA, M., TIPTON, T.: Zde Jsem. Here I Am. In Mason, R., Buschkuehle, C. P. (Eds.) 2013 Images & Identity. Educating Citzenship through Visual Arts. Bristol, Chicago: Intellect.
FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group. ISBN 978-0415-46562-2
FULKOVÁ, M.(a): Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H+H, 2008.
Online podpora – vizuální galerie: www.image-idenity.eu, www.creativeconnexions.eu

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (13.02.2020)
Sylabus

27.2., 6. 3., 13. 3.  Úvod do problematiky, vizuální text, kultura jako specifický text, intervizualita – intertextualita. Kulturní kódy, vizuální kódování, evropské a neevropské vizuální jazyky – případová studie chlapce B a jeho arzenál vizuálních znaků, případová studie dětí  Austrálců (Warlpiri) a komparace se znaky výtvarného projevu dětí západního kulturního okruhu. Založení portfolia vizuálních zdrojů, osobního archivu a způsoby práce s jeho obsahy.

13. 3., 20.3., 27.3. Analýza obrazu – tvorba významu obrazu, obraz a jeho komentář, příklady: fotografický cyklus Aleny Kotzmannové Cyclone: fázování fotografií a změna významu, editace celku a její možnosti pro diváka – listování v archivu. Figura a pozadí – příklady Michal Rovner a jeho dílo v galerii DOX. Založení odborného výkladového slovníku, 5. a 6. verze.  Započít komentované ukázky z jednotlivých autorských portfolií, diskuse. Pojem vizuální gramotnost a aktivita evropské skupiny ENVIL, příspěvek  kursu k této iniciativě.

10. 4., 17.4., 24. 4. Komentované prezentace studentských portfolií, odborná diskuse (editace, struktura, didaktické využití), práce s odborným slovníkem.

15. 5. Vyladění portfolia a parametry jeho struktury vzhledem k evaluaci jeho obsahů a jejich didaktických možností.

Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (13.02.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK