|
|
|
||
Kurs se zabývá mapováním socio-kulturního prostoru, v němž vznikají a jsou komunikovány kulturní artefakty - představuje dynamiku vztahů a průniků sémiotických domén umění a kultury a
představuje vizuální umění v jeho současných podobách. Z perspektivy soudobých teoretických přístupů vizuálních studií a studia kultury je obsah kursu vztažen k problematice vizuální gramotnosti.
Vzhledem k současné iniciativě evropské skupiny pro výzkum vizuální gramotnosti (ENViL), jíž je KVV členem, bude kladen důraz na aktuální odbornou debatu a dílčí výzkumné výsledky pracovních skupin ENViLu.
Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (13.02.2020)
|
|
||
Zkouška, kolokvium. Studenti budou děleni do kolokviálních skupin, v nichž budou v odborné debatě prokazovat znalosti, založené na podkladech z osobního portfolia. Bude ověřována odborná terminologie a také schopnost tvůrčím způsobem pracovat s portfoliem - editovat, seskupovat a interpretovat jeho různorodý obsah. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (13.02.2020)
|
|
||
Základní studijní literatura a studijní pomůcky BARTHES, R.: Mytologie. Praha: Dokořán, 2004. BOURRIAUD, N.: Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. FULKOVA, M.: Some Observations about the Common European Framework of Reference for Visual Literacy. International Journal for Education through Art (IJETA), Vol. 14, N. 1, 2018. ISSN 1743-5234. FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. FULKOVÁ, M., KITZBERGEROVÁ, L. (2017) Vlivy multimediální komunikace ve výtvarné výchově. Výtvarná výchova, č. 1-2, roč. 57, 2017, ISSN 1210-3691, str. 16 – 40. Praha: Vydavatelství Pedagogické fakulty. MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012. ZÁLEŠÁK, J.: Umění spolupráce. Praha, Brno: edice VVP AVU, MUNI Press, 2011. Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky FULKOVA, M., TIPTON, T.: Zde Jsem. Here I Am. In Mason, R., Buschkuehle, C. P. (Eds.) 2013 Images & Identity. Educating Citzenship through Visual Arts. Bristol, Chicago: Intellect. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (13.02.2020)
|
|
||
27.2., 6. 3., 13. 3. Úvod do problematiky, vizuální text, kultura jako specifický text, intervizualita – intertextualita. Kulturní kódy, vizuální kódování, evropské a neevropské vizuální jazyky – případová studie chlapce B a jeho arzenál vizuálních znaků, případová studie dětí Austrálců (Warlpiri) a komparace se znaky výtvarného projevu dětí západního kulturního okruhu. Založení portfolia vizuálních zdrojů, osobního archivu a způsoby práce s jeho obsahy. 13. 3., 20.3., 27.3. Analýza obrazu – tvorba významu obrazu, obraz a jeho komentář, příklady: fotografický cyklus Aleny Kotzmannové Cyclone: fázování fotografií a změna významu, editace celku a její možnosti pro diváka – listování v archivu. Figura a pozadí – příklady Michal Rovner a jeho dílo v galerii DOX. Založení odborného výkladového slovníku, 5. a 6. verze. Započít komentované ukázky z jednotlivých autorských portfolií, diskuse. Pojem vizuální gramotnost a aktivita evropské skupiny ENVIL, příspěvek kursu k této iniciativě. 10. 4., 17.4., 24. 4. Komentované prezentace studentských portfolií, odborná diskuse (editace, struktura, didaktické využití), práce s odborným slovníkem. 15. 5. Vyladění portfolia a parametry jeho struktury vzhledem k evaluaci jeho obsahů a jejich didaktických možností. Poslední úprava: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (13.02.2020)
|