Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Předmět zahrnuje výuku následujících témat: Kultura a kulturně podmíněné determinanty vzdělávání, vztah enkulturace a organizovaných edukačních procesů. Etnicita, národnost a marginalizované minority ve vzdělávání, afirmativní akce. Postoje majoritní společnosti k etnickým minoritám a jejich obraz ve školním prostředí. Sociální aspekty edukce minoritních žáků, problematika vzdělávání žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Imigrace a cizinci v České republice, podpůrné mechanismy ve vzdělávání žáků cizinců. Vzdělávání vybraných etnických minorit: menšina romská. Vzdělávání vybraných etnických minorit: menšina vietnamská.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
The course covers the following topics: Culture and culturally determined determinants of education, the relationship of enculturation and organized educational processes. Ethnicity, nationality and marginalized minorities in education, affirmative action. Attitudes of the majority society towards ethnic minorities and their image in the school environment. Social aspects of education of minority pupils, problems of education of pupils from socially excluded localities. Immigration and foreigners in the Czech Republic, support mechanisms in the education of foreigners. Education of selected ethnic minorities: Roma minority. Education of selected ethnic minorities: Vietnamese minority.
Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (16.01.2022)
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.
Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.
Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.
Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Intercultural education: a handbook not only for secondary school teachers: Project Variants.]. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Available from: http://www.varianty.cz.
Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. [With Vietnamese children at Czech schools.] Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.
Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.