PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém - OPBB2B125B
Anglický název: School gardens as a model ecosystem
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Záměnnost : OB2302036
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderním tématem: školní přírodní zahrady a jak je využívat pro výuku, výchovu i relaxaci. Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky je seznámení se se školními zahradami – příklady dobré praxe. 1. Úvod do problematiky. Struktura a funkce řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "přírodní školní zahrada". Agroekosystém – agroekosystém X přírodní ekosystém, základní pojmy (dodatková energie, koloběhy látek, stanoviště, ekologická nika, biomasa, atd.). 2. Zahrada jako modelový agroekosystém. Historie školních zahrad. Eubiotické hnutí. Školní zahrady jako přírodní učebny i místa relaxace v zahraničí i v ČR. Venkovní vyučování. Sadové školy. Lesní školky. Gardenoterapie. 3. Přírodní zahrady a jejich charakteristiky. Jak certifikovat přírodní zahradu. Permakultura. Kamenné zahrady. Vertikální zahrady. Mechové malování. 4. Biotopy, stanoviště, herní i vzdělávací prvky, modelové organismy na školní zahradě. Čtyři živly na školní zahradě. Zahrada pro spontánní a kreativní činnosti žáků. 6. Financování školních zahrad. 5. Kompetence, které lze rozvíjet na školní zahradě. 6. Badatelské aktivity na školní zahradě. 7. Výroba z přírodních materiálů na školní zahradě. 8. Komunitní plánování školních zahrad. 9. Virtuální exkurze na ukázkové školní přírodní zahrady. 10. Speciální prvky na školní zahradě (např. včelín).
Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je koncipován jako předmět volitelný. Tj. očekávám, že se na něj přihlásí studenti se zájmem o jeho obsah. (Pokud zájem nemáte a zdá se vám, že si ho zapsat musíte, protože jste nenašli jiné vhodné volitelné předměty, tak vám připomínám, že si můžete, jako volitelné, zapsat předměty z celé UK nemusíte je hledat jen na naší katedře/fakultě).

Pokud máte zájem o přírodní školní zahrady, přečtěte si prosím tyto informace.

Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 18 h pro prezenční studium). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

Nyní link https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7783. Pro tento semestr jsem požádala o vytvoření nového kurzu v moodle, odkazy na něj sem vložím, až bude založen.

On-line setkání jsem naplánovala na 22.2., 8.3., 22.3., 5.4., 19.4., a 10.5. v čase dle rozvrhu.

Úkolů bude celkem 5 (datum jejich odevzdání vždy 2 dny před on-line setkáním, abychom s nimi mohli pracovat).


K úspěšnému zakončení předmětu a získání KZ je třeba získat min. 150 (z 300 možných)

a) odevzdání průběžných 5 úkolů - (každý za 20 bodů) - dodržení termínů odevzdání je nezbytnou podmínkou, pozdě odevzdaný úkol bude hodnocen 0 body,

b) účast na on-line seminářích (max. 100 bodů),

c) závěrečný on-line test (max. 100 bodů).

Hodnocení

On-line test v moodle 25 otázek á 4 body, 100 bodů maximálně

Průběžná práce – 5 úkolů á 20 bodů za jeden, 100 bodů maximálně

Účast na on-line setkání účast na všech 6 setkání = 100 bodů. Za nepřítomnost na celém setkání mínus 20 bodů, za nepřítomnost na části - mínus poměrná část.

Výsledky KZ

150 – 199 dobře

200 – 249 velmi dobře

250-300 výborně

Těším se na Vás Kateřina Jančaříková

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2021)
Literatura

Základní:

BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.

JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014.

KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4. 

Doporučená:

BARTÁK, M. Ekologie řízených autotrofních ekosystémů. Power-print, Praha. 2002.

BURBANK, L. Training of the Human Plant. New Yourk : Century, 1907. 1. vyd.

KRČMA, L., PETROVÁ, M., KŘIVÁNKOVÁ, D. (ed.) Moje přírodní zahrada. Umweltschutzverein Bürger und Umwelt, o. s. Přírodní zahrada, 232s. 2013. ISBN 978-80-260-5326-2.

MOLLISON, B. Úvod do permakultury. Alter-Nativa, 2012. 244s. ISBN: 9788096975488

ŠTORCH, E. Dětská farma, eubiotické reforma školy. 1. vyd. Brno : vyd. neuved, 1929. ISBN neuvedeno

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
Studijní opory

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Školní přírodní zahrady jako modelový agroekosystém je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 18 h pro prezenční studium). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně, a to formou videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line.

Videopřenášky pro vás budu postupně nahrávat do moodle. V moodle naleznete i další podklady a přes moodle budete odevzdávat úkoly.

Nyní link https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7783. Pro tento semestr jsem požádala o vytvoření nového kurzu v moodle, odkazy na něj sem vložím, až bude založen.

On-line setkání jsem naplánovala na 22.2., 8.3., 22.3., 5.4., 19.4., a 10.5. v čase dle rozvrhu.

Úkolů bude celkem 5 (datum jejich odevzdání vždy 2 dny před on-line setkáním, abychom s nimi mohli pracovat).

On-line setkání budou probíhat v Microsoft Teams (k přihlášení použijte fakultní e-mail), v případě jeho selhání v google meet či v zoom. 

Před každým setkáním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

Podívejte se také na Podmínky zakončení předmětu, než si předěmt zapíšete.

Kateřina Jančaříková

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK