|
|
|
||
Kurz poskytuje svým účastníkům základní orientaci v hluboké fylogenezi eukaryot a seznamuje s obecnými charakteristikami všech základních superskupin (někdy označovaných coby říše): Amoebozoa, (Archaeplastida), Excavata, Opisthokonta a SAR. Konkrétní probíraní zástupci byli vybráni především se zřetelem k následnému využití ve výuce biologie na ZŠ a SŠ. Součástí přednášky je stručné seznámení s historií protistologického výzkumu a specifikace stavby a funkce těl jednobuněčných eukaryot. V případě zvolených modelových organismů se kurz zabývá základy jejich morfologie, fyziologie, reprodukční biologie, ekologie i etologie, a především významem z hlediska člověka.
Cílem a náplní laboratorních cvičení (pět devadesátiminutových lekcí) je seznámit studenty s vybranými zástupci prvoků, předvést jednoduše a spolehlivě demonstrovatelné morfologické znaky, některé reakce a také základní způsoby barvení. Důraz je opět kladen na možnosti demonstrace i způsoby získávání materiálu pro vlastní učitelskou praxi. Účastníci praktik si navíc osvojují techniku mikroskopování a přípravy různých typů preparátů, jednoduché typy vitálního i postvitálního barvení; naučí se rovněž pozorovat a pozorované správně zaznamenat.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
V LS 2021/2022 budou výuka i plnění předmětu probíhat grupíkovou formou dle instrukcí vyučující. Konkrétní instrukce budou zaslány účastníkům kurzu e-mailem v prvním týdnu nového semestru -- budou však vycházet z původního rozvržení plnění předmětu, které je následující: Pro úspěšné získání klasifikovaného zápočtu z biologie jednobuněčných a příbuzných organismů musí student splnit následující požadavky: - mít dostatečnou prezenci na praktických cvičeních (povolena jedna absence z pěti cvičení) - odevzdat písemné protokoly ze všech cvičení, na kterých byl přítomen
Pokud student splňuje tyto požadavky, bude připuštěn k písemné zkoušce, trvající 90 minut, doplněné poznávačkou (10 minut). Při poznávačce mu bude promítnuto pět obrázků (fotografií nebo nákresů) jednobuněčných organismů, se kterými se setkal na praktických cvičeních. Požadováno je pojmenování a systematické zařazení organismu doplněné o dvě důležité informace o něm (z oblastí morfologie, biologie, ekologie; pokud se jedná o původce onemocnění či závažného parazita, tak také název a příznaky choroby/patologického stavu, který způsobuje, způsob léčení či prevence nakažení atd.). Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet a příslušné molekulární motory), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta). Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Celková známka bude udělena na základě součtu bodového zisku za odevzdané protokoly, poznávačku a bodového ohodnocení písemného testu. Maximální počet získaných bodů za odevzdané protokoly je pět bodů, za poznávačku rovněž pět bodů, za písemný test 20 bodů. Celkem tedy lze získat 30 bodů. Celkové hodnocení je nastaveno takto: - výborně: 30–26 bodů - velmi dobře: 25,5–22 bodů - dobře: 21,5–18 bodů - nedostatečně: méně než 18 bodů
Zkoušení bude probíhat v červnu, po dohodě mohou být vyhlášeny termíny také v červenci a srpnu (nejvýše dva každý měsíc). Přesné termíny písemné zkoušky stanovuje přednášející. Organismy jsou v zadání testu označeny jak českým, tak latinským pojmenováním. V poznávačce (a rovněž při písemné zkoušce) stačí organismy pojmenovávat česky. Výjimku tvoří vyšší systematické kategorie (především supergoups), které nemají české ekvivalenty. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514. Buchar J. a kol. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha. Brusca R.C., Brusca G. J. (2002): Invertebrates. Second edition. Sinauer Accociates, Inc., Sunderland, Massatchutsetts. Čepička I, Eliáš M. a Hampl V. (2010): Řád z Chaosu. Rozmanitost protistů z pohledu 21. století. Vesmír 89 (7–8): 464–469. Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha. Jíra J. (2009): Lékařská protozoologie: protozoální nemoci. Galén. Macháček T., Mikešová K., Turjanicová L. a Hampl V. (2016): Proměny vyšší systematiky eukaryot a její odraz ve středoškolské biologii. Živa 1/2016: 27 Volf P., Horák P. a kol. (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton Praha.
Výukové prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4411) Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (01.02.2022)
|
|
||
Sylabus přednášky: 1. Úvodní lekce: definice jednobuněčných eukaryot (prvoků) a protistologie; historie protistologie, specifika buněčné stavby prvoků; ekologické strategie prvoků. 2. Excavata: obecná charakteristika; seznámení s vybranými modelovými zástupci. 3. Amoebozoa a Opisthokonta: obecná charakteristika; seznámení s vybranými modelovými zástupci 4. SAR I: obecná charakteristika; seznámení s vybranými modelovými zástupci 5. SAR II: dokončení seznámení s diversitou této rozsáhlé a důležité skupiny; význam prvoků pro člověka.
Sylabus praktických cvičení 1. Úvodní cvičení: seznámení s průběhem cvičení a požadavky k zakončení kurzu (viz sekce Podmínky zakončení předmětu); proškolení o bezpečnosti práce s mikroskopickou technikou. Založení senných nálevů; Excavata I: Euglenida (Euglena gracilis) a Kinetoplastida (Trypanosoma spp.) 2. Druhé cvičení: Excavata II: Parabasalia (bičenka (Trichomonas spp.) a brvitky („Hypermastigida“); Amoebozoa I: Entamoeba invadens 3. Třetí cvičení: Amoebozoa II: krytenky; SAR I: slunivky; příprava tvorby trvalého preparátu schránek dírkonošců (Foraminifera) 4. Čtvrté cvičení: SAR II: dokončení trvalého preparátu dírkonošců; příprava zrnkové kultury trepky; dírkonožci (Foraminifera) a mřížovci (Radiolaria); hromadinky (Gregarinea) 5. Páté cvičení: SAR III: nálevníci (Ciliata) – hrátky s trepkou; lov prvoků v kalech z akvárií a vzorků přinesených studenty Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (01.02.2022)
|