|
|
|
||
Přednáška má jako prerekvizitu úspěšné absolvování kurzu anatomie a morfologie člověka. Je zaměřena nas seznámení studentů se všeimi relevantnímí fázemi prenatálního, perinatální a postnatálního růstu a vývoje člověka včetně nejdůležitějších genetických a epigenetických, fyziologických a biosociálních mechanismů. Soustřeďuje se na pochopení základních principů diferenciačního procesu, jeho vztahu k ke specifickým genetickým aspektům jako je funkce HOX genů a dalších strukturálních genů v raných fázích ontogeneze. Charakterizuje podstatné znaky fyziologické a morfologické ve vývoji dítěte, věnuje pozornost také organogenezi a vývoji orgánů postnatálně, kritickým periodám ve vývoji orgánových soustav a jednotlivým etapám germinačního, embryonálního a fetálního vývoje, zabývá se perinatálním obdobím. Podrobně se věnuje popisu a hodnocení klíčových procesů postnatálního vývoje, s důrazem na klíčová období před-dospělého růstu. Součástí je i výklad průběhu dospělosti a stárnutí, a především problematice životního cyklu a životních historií v lidských populacích.
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (12.12.2020)
|
|
||
Cilem je pochopení lidské ontogeneze z hlediska jejího současného chápání, tedy procesu ontogeneze jako fenoménu zahrnující genetické, vývojové i sociobiologické aspekty. Důležité je i pochopení ontogeneze člověka z hlediska životního cyklu a životních historií lidksých populací. Součástí je i praktické zvládnutí přípravy projektu výzkumu lidské ontogeneze/růstu, praktické zvládnutí základních antropometrických metod Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (19.06.2017)
|
|
||
Zápočet: Vyplněné úkoly portfolia a tvorba i představení výzkumné práce Zkouška: Úspěšné splnění testu, popř. ústní zkoušky Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (31.01.2021)
|
|
||
Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9 Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451 Čuta M. Modelování lidského růstu. Dynamický fenotyp. Antropologia Ingegra, Series Monografica. Svazek 4. Brno 2014. https://journals.muni.cz/anthropologia_integra/article/viewFile/2419/1994 MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993. PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993. ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001. Vančata V. and Vančatová M., 2002. Growth of Common Chimpanzee (Pan troglodytes) in Captivity: Specific Features of Growth in Genetically Related Individuals. Variability and Evolution 10: 19-38. Vančatová, M., Vančata, V., Jeřábková, Z., Zlámalová, H., Skřivánková, J., Janeček, J., 1999. The longitudinal study of the growth and development of captive chimpanzees and orangutans. Variability and Evolution, 7: 31-45. Uliasek S.J., et al., 1998. The Cambridge Encyclopedia of Human Growth and Development. Cambridge University Press, Cambridge. Studijní opory https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (20.09.2018)
|
|
||
Zkouška bude probíhat testem, který zahrnuje problematiku, která je obsažena v presentacích a doporučené literatuře. Prosím věnujte zvláštní pozornost všem presentacím, jsou v nich některé důležité poznatky, které nejsou obsaženy v doporučených studijních materiálech. První dva termíny budou písemně, třetí pak ústně, otázky k třetímu termínu zkoušky jsou uvedeny na webu https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze. Podmínky ke zkoušce zasílá vyučující, zpravidla počátkem semestru, prostřednictvím SIS, a to včetně doporučené literatury a otázek, které si budou studenti, kteří půdou na třetí termín, u zkoušky losovat. Otázky ústní zkoušky mají dvě samostatné části, každá z jiné oblasti oboru. Nezodpovězení jakékoliv z těchto částí otázky je důvodem pro udělení klasifikace NEDOSTATEČNĚ, tedy student musí zkoušku opakovat, to pouze v případě, že se může znovu zapsat na předmět, nebo za jiných podmínek odpovídajících studijnímu řádu PedF UK v Praze. Podmínkou ke splnění předmětu je splnění podmínek zápočtu, které je bezpodmínečné pro připuštění ke zkoušce. Studenti presenčního studia vypracovávají výzkumnou práci, která vznikne na základě činnosti v rámci cvičení, případně v aktivitách mimo cvičení (měření doma, v kolektivu dané skupiny, měření na kolejích apod.). Vypracování prací může organizovat a koordinovat vedoucí týmu, kterého si daná skupina zvolí, a který bude mít možnost vše konzultovat s Doc. Vančatou, eventuálně Dr. Němečkovu i mimo samotná cvičení. Ve výjimečných případech, když se student nebude moci zúčastnit závěrečného cvičení, kde budou práce prezentovány (nemoc, mateřské povinnosti apod.) je možné předložit kromě výzkumné práce i práci teoretickou. První práce má mít charakter výzkumný – praktický výzkum ontogeneze člověka (nejlépe měření nebo porovnávání rodinných údajů apod.), metodika, výsledky, diskuze a literatura. Případně druhá odevzdaná práce je pak teoretická z oblasti ontogeneze člověka ve smyslu sylabu. Rozsah každé práce cca 4-5 stran. První práce musí být předložena e-mailem, a to nejpozději sedm dnů před závěrečným cvičením. Případná druhá práce musí být také předložena e-mailem, a to nejpozději tři dny před zkouškou. Výjimky se povolují pouze na základě velmi závažných osobních nebo zdravotních důvodů. Zápočet má jeden řádný termín a dva termíny opravné Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (31.01.2021)
|
|
||
Problematika životního cyklu - co je v něm obecně obratlovčí a co typicky lidské, co geneticky životní cyklus podmiňuje. Význam HOX genů, jaké jsou typy HOX genů, NK genů, T-Box genů, Pit1x genu a Sonic Hedgehox genů a dalších, genetické řízení vývoje oka - srovnání obratlovců a bezobratlých. Pilíře lidské ontogeneze - definice základních faktorů lidské ontogeneza a jejich význam. Problematika životní historie a základní specifika lidské životní historie Srovnání životního cyklu a životní historie ve vztahu k hodnocení individuálního vývoje člověka. Ontogeneze člověka -jeji jednotlivé fáze - vysvětlení významu nejdůležitějších fází lidské ontogeneze 2. Prenatální období - germinální a embryonální fáze. Počátky životního cyklu člověka - srovnání germinačního a embryonálního období. Oplodnění a germinační období, blastogeneze. Raná embryogeneze - genetické mechanismy, které ji ovlivňují - srovnání vývoje klíčových soustav - nervové, svalové a kosterní. Pozdní embryogeneze - srovnání embryonální a fetální placenty 3. První fáze fetálního období - dozrávání jednotlivých soustav - význam placenty. Organogeneze a vývoj nervového systému u plodu. Základní fáze fetálního období a růst plodu - faktory, které jej ovlivňují. Vývoj skeletu u embrya a plodu. Perinatální období a porod 4. Časné dětství - základní fáze, jejich význam vývoj nervového systému, skeletu a pohybově opěrného aparátu. Vlastní dětství - ranné, střední a pozdní - definice. Období dětství - jeho jednotlivé fáze, definice a mechanismy vývoje. Období středního dětství a adrenarche, prepuberta a počátky maturace 5. Finální fáze růstového období lidské ontogeneze. Proces maturace, definice, jednotlivé fáze, předpoklady pro úspěšné pohlavní dozrávání, prepuberta a adrenarche. Biologické, biosociální a sociální mechanismy, které ovlivňují kvalitu a rychlost procesu pohlavního dozrávání. Pohlavní diferenciace v procesu maturace a její význam - hodnocení stupně pohlavního dozrávání - puberta a adolescence 6. Fáze dospělosti - definice a rozdělení - genetické a fyziologické mechanismy reprodukce, specifické biosociálnírysy reprodukčního procesu. Stárnutí - příčiny a základní fáze stárnutí u člověka - menopauza a další fyziologické změny, které se mohou odrážet na zdravotním stavu člověka 7. Vztah rozmnožování a životního cyklu a životní historie člověka - specifické fyziologické a etologické mechanismy související se sociální strukturou a rozmnožováním. 8. Životní historie člověka jako biosociální fenomen. Nejdůležitější specifické rysy životní historie člověka a jejich význam pro jednotlivé fáze lidské ontogeneze -porod a raná postnatální ontogeneze, dětství, pohlavní dozrávání a reprodukce 9. Fylogeneze člověka, její nejdůležitější fáze z hlediska a jejího vlivu na vývoj ontogenetických vlastností a charakteru ontogeneze současného člověka Cvičení: Prenatální a postnatální vývoj Kojenecké a batolecí období Somatometrie Dospělost a reprodukce Prezentace výzkumných prací z oblasti somatometrie Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (31.01.2021)
|