PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná kultura v MŠ – S - OPB01V1F7B
Anglický název: Art Culture in Nursery Schools
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. ak. mal. Ivan Špirk
Je záměnnost pro: OKB01V1F7B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)
Kurz seznamuje studenty se současnou vizuální tvorbou určené pro děti. S ohledem na aktuální podoby vizuální komunikace a na vývoj jejích médií objasňuje význam rozvoje vizuální gramotnosti. Vybavuje studenty kritérii pro posuzování kvality tvorby určené dětem, rozvíjí schopnost přemýšlet a argumentovat o estetických aspektech civilního života a transformovat tyto obsahy do Výtvarné výchovy v MŠ. 1. - 3. Rozvoj vizuální gramotnosti a kritického myšlení v MŠ; vnímání, interpretace, hodnocení 4. - 5. Obraz a text.: knižní tvorba pro děti 6. Filmová tvorba pro děti 7. Reklama – mezi informací a manipulací 8.- 9. Design určený pro děti 10. - 12. Prezentace
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

BUCKINGHAM, D.: The material child: growing up in consumer culture. Cambridge, Polity, 2011. ISBN 9780745647715.

MCQUAIL, D,: Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál, 2009. ISBN: 978-80-7367-574-5.

FRONEK, J.: Artěl. Arbor Vitae, Praha, 2009. ISBN: 78-80-87164-12-9.

FULKOVÁ, M. Když se řekne… vizuální gramotnost. In: Výtvarná výchova, 2002, roč. 42, č. 4, s. 12–14.
ISSN 1210-369.

OVČÁČKOVÁ, J.: Mezi textem a obrazem. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci. Dizertační práce. Vedoucí doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. 2015.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

Všichni studenti si založí a vedou "předmětové portfolio" vlastních postřehů, komentářů a obrazových ukázek k jednotlivým probíraným tématům. 

Zvolí si své hlavní téma a k němu rozpracují textovou studii v rozsahu cca 5-10 stran. Studie bude podkladem k odborné rozpravě v rámci zkoušky. 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (02.02.2022)

1. - 3. Rozvoj vizuální gramotnosti a kritického myšlení v MŠ; vnímání, interpretace, hodnocení

4. - 5. Obraz a text.: knižní tvorba pro děti

6. Filmová tvorba pro děti

7. Reklama – mezi informací a manipulací

8.- 9. Design určený pro děti

10. - 12. Prezentace výsledků studentských rešerší

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (31.01.2022)

Prezentace  a obhajoba předmětového portfolia; odborná debata 

Je vyžadován poznámkový aparát, uvedení citací a použité literatury. 

 

V případě omezení či zrušení prezenční výuky na KVV bude výuka probíhat distanční formou prostřednictvím aplikace MS Teams (viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/ )

Podmínky plnění předmětu zůstanou stejné jako je zmíněno výše. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK