|
|
|
||
Předmět uvádí studenty do situace předškolního vzdělávání v Evropě a jeho aktuálních proměn. Zabývá se jeho současnými problémy a poukazuje na hlavní vývojové tendence v evropském kontextu. Věnuje se také otázkám pedagogické práce s dětmi předškolního věku pocházejícími z rozmanitého sociokulturního prostředí. Studenti se seznámí s vybranými zahraničními pedagogickými přístupy, koncepty, kurikuly a úspěšnými programy reagujícími na proměňující se situaci předškolních zařízení a institucionální předškolní výchovy v Evropě. Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. Kreditová zátěž: 2 ECTS: 24 hodin přímá výuka, 36 hodin studium literatury, videomateriálu, práce v Moodle. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
European Commission/EACEA/Eurydice. Description of national education systems. https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/national-description_en. European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. OECD. Education Policy Outlook: Czech Republic, 2020, available at: www.oecd.org/education/policy-outlook/country-profile-Czech-Republic-2020.pdf. European Commission/EACEA/Eurydice. Eurydice Brief: Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8. OECD. Engaging Young Children: Lessons from Research about Quality in Early Childhood Education and Care, Starting Strong, OECD Publishing, Paris, 2018. http://dx.doi.org/10.1787/9789264085145-en. OECD. Starting Strong 2017: Key OECD Indicators on Early Childhood Education and Care, OECD Publishing, Paris, 2017. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276116-en OECD. Starting Strong V: Transitions from Early Childhood Education and Care to Primary Education, OECD Publishing, Paris, 2017. http://dx.doi.org/10.1787/9789264276253-en. EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6. EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE/EUROSTAT. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. 2014 Edition. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|