|
|
|
||
Cílem předmětu je připravit studenty na všestranné využití hry na klavír a na zobcovou sopránovou flétnu ve školní praxi.
Tematické zaměření hry na klavír:
Požadavky na úroveň klavírní hry budou diferencovány do kategorií B (mírně pokročilí) a do C (pokročilí).
Kategorie B:
Studenti se naučí 8 přednesových skladeb vhodných pro předškolní děti. Dalším úkolem bude hrát a zpívat 20 písní v tónině C dur s využitím harmonické kadence T-S-D.
Kategorie C:
Studenti nacvičí 6 přednesových skladeb vhodných pro předškolní děti. Při doprovodech písní pro děti budou uplatňovat praktickou harmonii v oblastech:
- transpozic melodií určených 20 písní do tónin C,D,E,F,G,A,H dur,
- hry harmonické kadence akordů (T,S,D,T) v uvedených tóninách,
- doprovodů jednotlivých stupňů uvedených tónin pomocí jednoho nebo dvou základních akordů z harmonické
kadence,
- stylizace harmonické kadence v uvedených tóninách,
- vytvoření a notovém záznamu dvou melodií ve třídobém taktu a dvou melodií ve třídobém taktu s využitím
stylizací a transpozic do uvedených tónin.
Studenti budou mít pro kategorie B a C nahrávky uložené na YouTube. Notové záznamy skladeb jim poskytne jejich vyučující. Za účelem samostudia vznikla Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a v ZŠ od Miloše Kodejšky. Požadavky na dovednostní výstupy jsou specifikovány v Individuálních záznamových listech, které studenti obdrží od svého vyučujícího.
Tematické zaměření hry na zobcovou sopránovou flétnu:
V předmětu je důraz kladen na zvládnutí stěžejních technických návyků (postoj, držení nástroje, prstová technika, tvoření tónu, dech, artikulace). Studenti se seznámí s metodikou hry na nástroj a se specifikami výuky dětí předškolního věku formou senzoricko motorických her. Kromě stupnic a jednoduchých etud tvoří základní repertoár lidové písně, jejich transpozice do různých tónin a krátké přednesové skladby, které bude možné využít v poslechových činnostech v mateřských školách. Nedílnou součástí výuky je i komorní hra, a to v kombinaci dvě až tři zobcové flétny nebo flétna s klavírem. Studenti jsou vedeni i ke hře zpaměti.
V rámci nepřímé výuky budou studentům zadány individuální úkoly v oblastech hry na klavír (hra lidových písní zpaměti a jejich transpozice do jiných tónin, osvojení si určitého počtu umělých skladeb) a zobcové sopránové flétny (učebnice P.van Hauweho, J. a E. Kvapilových). Poslední úprava: Kodejška Miloš, doc. PaedDr., CSc. (11.09.2017)
|
|
||
Základní studijní literatura a studijní pomůcky KODEJŠKA,M.-POPOVIČ,M. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál, 1996. ISBN::80-7178-099-5. DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými písněmi, hrami a hádankami.Praha:Editio Supraphon, 1971. ISBN: 02-131-71. KODEJŠKA,M.. Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: K Hv, 2002. Kodejška,M.: Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ (B program, C program). Praha: K Hv, 2015. HAUWE, W. Technika hry na zobcovou flétnu. Díl 1.Praha:WinGra, 1999. HAUWE, W. Technika hry na zobcovou flétnu. Díl 2. Praha: WinGra , 2001. KLEMENT, M. Základy hry na sopránovou zobcovou flétnu. Praha: Supraphon,1985. Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, ISBN:80-968600-3-8. MALÝM ZPĚVÁČKUM: Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN, 1986. GRUBER, R. Snadná dueta pro sopránové zobcové flétny. Praha: Panton ,1976. HAUWE, P. Hudební školka 1. Praha: EDITIO SIMIAE LUDENTES,1994. ISBN 80-901080-4-0. KLEMENT, M. Hrajeme s kazetou 1. Dueta pro zobcové flétny. Praha: Panton, 1992. ISBN 80-7039-176-6. ŠEDA, M. Lidové písně v úpravě pro soubor zobcových fléten. Ústí nad Labem: SONUS 2003. ISMN M-66051-255-5. Poslední úprava: Kodejška Miloš, doc. PaedDr., CSc. (11.09.2017)
|