PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Projekt moderny - ONUZ12114
Anglický název: Project of Modernity
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Rok2
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Filosofie > Předměty širšího základu
Je záměnnost pro: O03112049
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (13.11.2009)
V kursu nejprve vymezíme tři fundamenty moderny: autonomii subjektu, autoritu rozumu, dimenzi budoucnosti, a jejich kořeny, kořen antický, židokřesťanský, a osvícenský. Ukážeme si dvě základní myšlenkové linie moderny, které z těchto kořenů vybíhají, linii kantovskou a linii marxovskou. Soustředíme se na vývoj těchto linií ve dvacátém století a na jejich současné vyústění. Zaměříme se na zakladatele a pokračovatele ´kritické teorie´ (Frankfurtské školy), na Adorna, Horkheimera, Fromma, Marcuseho, Benjamina, Habermase, Honnetha, Jamesona, Žižeka. Zamyslíme se nad současnou postmoderní kritikou jednotlivých fundamentů moderny a nad úskalími této kritiky tváří v tvář současným civilizačním a ekologickým hrozbám. Po tomto zkoumání vzniku, vývoji a významu moderny si položíme otázku, jaký je vztah mezi modernou a mytickým, ´premoderním´ pojímáním světa a člověka, v čem spočívají nedostatky mytického chápání světa a v čem nedostatky moderny. Charakterizujeme základní významy mýtu. Mýtus představíme jako celistvý model reality, a zaměříme se na hlubší souvislost mýtu a moderny, abychom pochopili, proč ve dvacátém století (např. v nacismu) dochází k regresivním převratům moderny na mýtus. Za účelem hlubšího pochopení těchto souvislostí se budeme věnovat mytickým a uměleckým vzorům (archetypům), které přispěly k vytvoření fundamentů moderny. Zaměříme se na postavu Prométhea, Odyssea a Fausta.
Literatura
Poslední úprava: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (13.11.2009)
  • Habemas, J. Modernity´s Consciousness of Time and Its Need for Self-Reassurance, in týž The Philosophical Discourse of Modernity, Cambridge, MIT Press, 1996, str. 1-23.
  • Nietzsche, F. Nečasové úvahy I. Praha, Váhy 1992.
  • Adorno, Th. W. Estetická teorie, Praha, Panglos 1997.
  • Adorno, Th.W. Dialektik der Aufklärung. Frankfurt am Main, S.Fischer 1969.
  • Arendtová H. Krize kultury. Praha, Mladá Fronta 1994.
  • Benjamin, W. Dílo a jeho zdroj. Praha, Odeon 1979.
  • Benjamin, W. Iluminácie. Bratislava, Kalligram 1999.
  • Cviklová L., Krýsl, Š.(vyd.) Čítanka kritické teorie. Praha, FSV UK 1999.
  • Derrida, J. Síla zákona. Praha, OIKOYMENH 2002.
  • Derrida, J. Specters of Marx. New York and London, Routledge 1994.
  • Descombes, V. Stejné a jiné, Čtyřicetpět let francouzské filosofie (1933-1978). Praha, OIKOYMENH 1995.
  • Foucault, M. Myšlení vnějšku. Praha, Hermann a synové 1996.
  • Frank, M. Co je neostrukturalismus? Praha Sofis 2000.
  • Fromm, E. Mít nebo být. Praha Naše vojsko 1994.
  • Gál, E., Marcelli, M.(vyd.) Za zrkadlom moderny. Bratislava, Archa 1991.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK