PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika RJ III - ON2316041
Anglický název: Russian Language Teaching Methodology III
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Žofková, CSc.
Prerekvizity : ON2316031
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)
Stručná anotace předmětu: Cíl kurzu: Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru. Obsah kurzu: Charakteristika vyučovacích hodin cizího jazyka na vyšším a nižším stupni školy. Vztahy mezi výukou jazyku a literatury. Kontrola a hodnocení žáků při vyučování cizímu jazyku. Problematika cizojazyčných učebnic. Využití didaktické techniky ve vyučování cizímu jazyku. Přehled vývoje didaktiky cizích jazyků. Význam myšlenek J. A. Komenského o jazykovém vyučování. Soudobé koncepce vyučování cizím jazykům v zahraničí. Humanistická orientace cizojazyčného vyučování.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)

Cíl kurzu:

Poskytnout studentům teoretický základ pro celkovou orientaci v problematice cizojazyčné výuky s hlavním zaměřením na vyučování ruštině na různých stupních výuky a v různých vzdělávacích zařízeních. V jednotě s teoretickými poznatky začleněnými do širších vědních souvislostí rozvíjet u studentů dovednosti potřebné k úspěšnému řízení vyučovacího procesu. Připravit budoucí učitele k samostatnému rozhodování a k tvůrčímu řešení současného dění v didaktice cizích jazyků a k průběžnému samostatnému studiu odborné literatury v daném oboru.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (29.01.2016)

AКИШИНА, А.А., О.Е. Каган. Учимся учить. Москва : Русский язык, 2010.
КАПИТОНОВА, Т.И., А.Н. Щукин. Современные методы обучения русскому языку иностранцев. Москва: Русский язык. 1987.
МОСКОВИН, Л.В., А.Н.Щукин. Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного. Москва : Русский язык, 2010.
JELĺNEK, S., R. Purm a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Praha: SPN, 1991.
JELĺNEK, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha: SPN, 1980.
CĺCHA, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1982.
HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.
Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002.
Školské dokumenty (RVP pro základní a střední školy) - www.msmt.cz
JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976.
JELĺNEK, S. a kol. Rusko-český lingvodidaktický slovník. Praha: UK- Karolinum, 1992.
VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN, 1985.
RIES, L. Didaktiky ruštiny. Vyučování jako komunikace, součinnost a hra. I. a II. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1987.
PURM, R.; JELĺNEK, S.; VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, třetí vydání (rozšířené a upravené)

časopis Cizí jazyky
časopis Russkij jazyk za rubežom ( vybrané stati )
časopis Inostrannyje jazyki v škole (vybrané stati)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (27.01.2018)

Zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce.

Okruhy ke zkoušce:

1.      Lingvodidaktika jako vědní disciplína. Základní lingvodidaktické otázky.

2.      Problematika cílů vyučování ruštině v české škole.

3.      Základní složky vyučování ruskému jazyku a jejich vzájemné vztahy. Aspekty jazyka (jazykové prostředky), druhy řečové činnosti (řečové dovednosti) receptivní a produktivní.

4.      Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků.

5.      Lingvistické, psychologické a pedagogické základy vyučování ruštině v české škole.

6.      Kurikulární dokumenty upravující výuku ruštiny na základních a středních školách (SERRJ, RVP, ŠVP, Standardy základního vzdělávání, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky).

7.      Výuka zvukové stránky jazyka.

8.      Výuka slovní zásoby

9.      Výuka gramatiky.

10.  Výuka dovednosti mluvení.

11.  Výuka dovednosti psaní.

12.  Výuka dovednosti čtení s porozuměním.

13.  Výuka dovednosti poslechu s porozuměním.

14.  Typologie cvičení v cizojazyčné výuce.

15.  Práce s textem. Význam textů v cizojazyčné výuce. Výběr textů.

  

Sylabus -
Poslední úprava: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (03.03.2014)

   Charakteristika vyučovacích hodin cizího jazyka na vyšším a nižším stupni školy. Vztahy mezi výukou jazyku a literatury. Kontrola a hodnocení žáků při vyučování cizímu jazyku. Problematika cizojazyčných učebnic. Využití didaktické techniky ve vyučování cizímu jazyku. Přehled vývoje didaktiky cizích jazyků. Význam myšlenek J. A. Komenského o jazykovém vyučování. Soudobé koncepce vyučování cizím jazykům v zahraničí. Humanistická orientace cizojazyčného vyučování.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (28.01.2018)

Požadavky ke splnění předmětu

- aktivní účast na seminářích, max. 2 absence za semestr,

- průběžné a včasné plnění VŠECH zadaných úkolů,

- průběžné výstupy v mikrovyučování,

- splnění zkoušky - zkouška má podobu ústního zkoušení, ověřuje teoretické znalosti z didaktiky ruského jazyka a schopnost jejich reflexe při aplikaci do praxe, zaměřuje se na řešení lingvodidaktických otázek v českém školním prostředí. Zkouška probíhá v ruském jazyce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK