Cílem předmětu je utvářet a prohlubovat teoretickou bázi pro pochopení funkcí školy jako sociální instituce, pro porozumění 
kultuře školy jako prostředí pro cílené vzdělávání, osobností a sociální rozvoj a kultivaci žáků. Předmět ozřejmuje vliv 
sociokulturních faktorů, které determinují podobu školy, její vnitřní organizaci, klima a prostředí. Klade důraz na proměnu 
modelu školy v evropském kontextu se zřetelem ke specifikům české školy, včetně modelů alternativních a inovačních. Se 
zřetelem k sociální kulturní a pedagogické funkci školy prohlubuje klíčové koncepty, zejména škola jako komunita, škola 
jako učící se organizace, škola jako kulturní prostředí, autonomie školy, klima školy, inovující škola, škola ve vztahové síti, 
otevřená škola. Předmět poskytuje metodologická východiska pro výzkum školy, zejména analytické a konstruktivní 
činnosti ve školním prostředí, rozvíjí dovednosti aplikovat teoretické poznatky. Vyústí v rozvíjení dovedností spojených s 
vytvořením pasportu školy, projektu případové studie, návrhu programu spolupráce školy s rodiči či místní komunitou, návrh 
projektu tvorby řádu školy apod. Výstupem předmětu bude seminární práce, v níž budou tyto dovednosti ověřeny.
                                Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2009)