PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Výzkum v didaktice matematiky - ON2310304
Anglický název: Research in Mathematics Education
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz je zaměřen na vyučování matematice založené na budování schémat (tzv. metoda VOBS nebo Hejného metoda), a to pro 2. stupeň základní školy. Jde o pokračování kurzu ze zimního semestru. Studenti, kteří první kurz nenavštěvovali, dostanou písemné materiály a přístup k videozáznamům výuky.
Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je, aby se studenti seznámili s principy vyučování podle VOBS (viz také www.h-mat.cz) tak, aby v budoucnu mohli pomocí této metody vyučovat.

Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)
Literatura

 

Učebnice matematiky pro 2. stupeň autorského kolektivu vedeného prof. Hejným.

Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)
Metody výuky

Interaktivní seminář.

Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)
Požadavky ke zkoušce

 K zápočtu bude požadováno vypracování jedné výzvy. Tyto výzvy jsou součástí textu, který bude posluchačům poskytnut.

Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)
Sylabus

Přednáška je věnována především slovním úlohám a menší část pak interakci učitel – žák a učitel – třída.


Na jednoduchých aditivních i multiplikativních slovních úlohách je popsána anatomie slovní úlohy a situace slovní úlohy – nástroje, pomocí nichž učitel může tvořit úlohy  daného typu a požadované náročnosti. Uvedeny jsou řešitelské strategie některých statických, ale zejména dynamických úloh (o věku, o setkávání, o plnění bazénu) i jejich didaktické zpracování. Je ukázáno, jak učitel pomocí implicitních úloh může iniciovat objevitelské procesy žáků.  Dále  jsou rozvedeny řešitelské postupy: metoda simplifikace, metoda „od konce“ a metoda rozkladu. Poslední kapitola slovních úloh je věnována logice, úlohám, které pomáhají budovat ve vědomí žáků logická schémata

V druhé části je popsána dialogická i postojová edukační strategie učitele a poukázáno je na důsledky, které z těchto přístupů plynou pro kvalitu výuky matematiky.  

Poslední úprava: STEHLIKO (10.02.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK