|
|
|
||
Obsahem výuky je seznámení studentů s možnostmi elementárního využití třech základních hudebních technologií a možnostmi jejich didaktického využití v hudební pedagogice.
1/ Studenti si osvojí základní dovednosti v práci s notačním programem: jako nástroje v procesu pedagogické přípravy na vyučování, ale také jako nástroje pro tvorbu učebních materiálů a rozvoj hudební kreativity žáků.
2/ Studenti si osvojí základní dovednosti v práci s volně stažitelným hudebně střihovým / hudebně-produkčním programem (DAW technologie). Prostřednictvím této technologie vytváří didaktické materiály, které lze v pedagogické praxi uplatnit k aktivizaci v rámci poslechových činností, vytváření podkladů pro vokální a instrumentální činnosti žáků, ale také při teoretických rozborech hudební formy aj. Vytvářejí vlastní aranžmá a doprovody pro písně nebo skladby, ale také umožňují žákům rozvíjet jejich hudební kreativitu prostřednictvím vlastní tvořivé činnosti.
3/ Studenti vytvářejí interaktivní a multimediální didaktické materiály s využitím prezentační technologie. Důraz je kladen na praktické využití v pedagogické praxi různých školních institucí (základní, střední nebo základní umělecké školy).
Poslední úprava: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (29.04.2018)
|
|
||
1) Zápis v notačním programu (výběr z jedné možnosti): a) Přepis do digitální notace - kritéria kladného hodnocení: • Libovolný výběr písně, doporučeno uplatnit různorodost a žánrovou pestrost: repertoár lidový i umělý (hudba artificiální i neartificiální). • Skladba obsahuje název, autora hudby, autora textu, interpreta aj. • Notace odpovídá pravidlům notografie. • Notová sazba pro vokální part je doplněna akordickými značkami. • Píseň je ve vhodném hlasovém rozsahu • Možná jednoduchá úprava pro školní pěvecký sbor nebo instrumentální soubor. b) Aranžmá pro libovolné obsazení (vokální, instrumentální nebo komb.) zapsaná do digitální notace - kritéria kladného hodnocení: • Libovolný výběr skladby / písně, podmínkou je praktická využitelnost v HV na ZŠ nespecializovaných na hudební výchovu. • Skladba obsahuje název, autora hudby, autora textu, interpreta aj. • Notace odpovídá pravidlům notografie. • Notová sazba bude obsahovat kompletní partituru a zvláště jednotlivé nástrojové party (klavírní výtah není třeba) v příslušném ladění.
2) Prokázání dovednosti práce v audio-střihovém a hudebně-produkčním programu formou (výběr z jedné možností): a) přípravy audio-ukázek formového rozboru libovolného díla. Audio soubory doplnit didaktickým průvodním materiálem s výkladem a využitím v hodině hudební výchovy nebo hudební nauky na druhém stupni ZŠ nebo SŠ. Ukázky jsou vytvořeny v audio-střihovém programu (Audacity, Cubase, Garageband, Logic Pro, Pro Tools, aj). b) Přípravy hry/kvízu se zaměřením na rozvoj hudebně-sluchových schopností prostřednictvím poslechových činností. Cílovou skupinou didaktického materiálu budou žáci druhého stupně nespecializované ZŠ nebo SŠ. Příklad: „poznej, která skladba mezi zahranými nepatří; co mají všechny ukázky společné; jaký je rozdíl mezi dvěma ukázkami aj.“ Ukázky jsou vytvořeny v audio-střihovém programu. Audio soubory doplněny didaktickým průvodním materiálem s výkladem a využitím v hodině. 3) Vytvořit multimediální, fungující prezentaci následujících parametrů: a) Osahuje text, obraz, grafiku, animaci, zvuk a hudbu. b) Je interaktivní - uživatel může rozhodnout o tom, kam prezentace směřuje (užitím vnitřních hypertextových odkazů). c) Zpracované téma a obsah odpovídá použití na druhém stupni nespecifikované ZŠ, ZUŠ (hudební nauka) nebo SŠ. 4) Aktivní účast na přednáškách. Poslední úprava: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (29.04.2018)
|
|
||
Doporučená literatura: ZELINGER, Ivo. Notografie. České Budějovice: Supraphon, o. p., 1986. VONDRÁČEK, Josef. Sibelius: notace skladeb na počítači. Brno: CP Books, 2005, 293 s. ISBN 80-251-0673-X. WATSON, Scott. Using Technology To Unlock Musical Creativity. 2011. New York: Oxford University Press, 2011. ISBN 978-0-19-974276-9. FREEDMAN, Barbara. Teaching music through composition: a curriculum using technology. New York: Oxford University Press, c2013, xxxiii, 301 p. ISBN 01-998-4062-8. BURNS, Amy M. Technology integration in the elementary music classroom. Milwaukee: Hall Leonard, 2008. ISBN 978-142-3427-575. LANGOL Stefani a kol. Sequencing and music production. Van Nuys, CA: Alfred, 2007. ISBN 07- 390-4077-4. RICHMOND Floyd a kol. Composing music with notation. Van Nuys, CA: Alfred, 2007. ISBN 07- 390-4075-8. LANGOL Stefani a kol. Alfred's Musictech, Book 1: Teacher's Manual. Alfred Pub Co, 2008. ISBN 07-390-4076-6. DESANTIS, Dennis. Making Music: 74 Creative Strategies for Electronic Music Producers. Berlin: Ableton, 2015. ISBN 978-3981716504. Modernihv [online]. Česká Republika: Martin Grobár, 2013 [cit. 2017-01-26]. Dostupné z: http://www.modernihv.cz Poslední úprava: Kozánková Olga, PhDr., Ph.D. (29.04.2018)
|