PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika hudební výchovy I - ON2308102
Anglický název: Didactics of Music Education I
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Je korekvizitou pro: ON2308136
Je prerekvizitou pro: ON2308107, ON2308106
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (16.01.2017)
Jedná se o integrativní předmět, ve kterém studenti využijí a zúročí znalosti a dovednosti, kterých nabyli v jednotlivých didaktikách během studia. Akcentován je činnostní princip předmětu hudební výchova a veškeré výstupy jsou zaměřeny na praktické využití ve školní praxi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (16.01.2017)

Cílem semináře je seznámit studenty s principy práce v Hv na ZŠ. Studenti si prakticky osvojí konkrétní metodické postupy, které mohou v praxi s dětmi využít. Psychologické a sociální předpoklady hudební výchovy na 2. stupni ZŠ nebo v příslušných ročnících víceletých gymnázií

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (16.01.2017)

K udělení zápočtu se vyžaduje účast na seminářích a vypracování (+předvedení) vlastní přípravy na hodinu, v níž budou aplikovány dosud získané poznatky a dovednosti.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Olga Kozánková, Ph.D. (16.01.2017)

Osobnost učitele HV a předpoklady pro úspěšně a efektivně vedenou výuku

HV a její místo v současné koncepci (HV a její nezastupitelné místo ve školním vzdělávacím programu - ŠVP), Standardy pro HV

HV na2. st. ZŠ a její složky – činnostní pojetí předmětu (pěvecké, instrumentální, pohybové a receptivní)

Organizace výuky HV, (vybavení odborné pracovny, příprava modelových situací s akcentem na činnostní pojetí…)

Stavba hodiny a její příprava

Využití hudebních nástrojů ve výuce s akcentem na snadno ovladatelné nástroje, současné trendy, propojení s ostatními činnostmi

Herden, J. – My pozor dáme a nejen posloucháme                Sciencia Praha, 1997

Herden, J. – My pozor dáme a nejen posloucháme – metodika       Sciencia Praha, 1998

Herden, J. -  Hudba pro děti                                                 Univerzita Karlova Praha, 1992

Sedlák,F. a kol. – Didaktika HV 2                                                            SPN Praha 1984

Hurník, L. – Tajemství hudby – Odtajněno!                          Grada Praha, 2000

Hurník, I. – Umění poslouchat hudbu                                     Supraphon – 1972, 2004

Herden,J./Prchal J. – Úpravy pro školní soubory                 Univerzita Karlova Praha, 2001

Herden,J. – Úprava lidových písní pro školní sbory             Univerzita Karlova Praha, 2007

Jurkovič,P. – Hudební nástroj ve škole                                    Muzikservis Praha, 1998

Jurkovič,P. – Živá hudba minulosti                                           Muzikservis Praha, 1999

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK