|
|
|
||
Cílem předmětu je přiblížit komparatistický pohled na cizojazyčnou literaturu pro děti a mládež z pohledu vyučování cizímu
jazyku, přiblížit studentům význam literatury jako faktoru při rozvíjení osobnosti dítěte a to s důrazem na rozvíjení
interkulturních a sociálních kompetencí. Rozvíjení jazykových kompetencí je sekundárním cílem literární komunikace jako
jedné z forem pedagogické komunikace. Obsahovou náplň tvoří teoretická prezentace vybraných problémových okruhů (v
přednáškách) a didaktizace textů (v seminářích), v závislosti na žánrech, které jsou chápány jako standardně vhodné pro
didaktickou adaptaci (např. drobná lyrika, pohádka, pověst), dále na žánrech relativně moderních (např. comics, obrazová
kniha) a naposledy na žánrech, které se ve VCJ objevují jako poměrně nové (např. román pro mládež a dospívající
čtenáře) a které předpokládají práci s rozsáhlým epickým textem.
Požadavky k zápočtu: aktivní účast na semináři, průběžné vypracovávání úkolů z didaktizace tetxů.
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)
|
|
||
Aktivní účast na semináři (75%), průběžné vypracovávání zadaných úkolů (didaktizace textu). Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)
|
|
||
O´SULLIVAN, E. Kinderliterarische Komparatistik. Heidelberg : Universitätsverlag C. Winter, 2000. ISBN 3-8253-1039-6. Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)
|
|
||
2. 3. 2018 Vorlesung: Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht: Definitionen, Genologie und Textadressierung; Kommunikationsmodelle. Seminar: Das Organisatorische. 9. 3. 2018 Arbeit mit dem Bilderbuch und Kinderlyrik - Theorie und Praxis; Schwerpunkte: Rhythmus, und Ton, das kreative Schreiben (H. Hofmann: Struwwelpeter) 16. 3. 2018 Didaktische Adaptation literarischer Texte - 1 23. 3. 2018 Märchen im Fremdsprachenunterricht - Schwerpunkt: ein Märchen, aber unterschiedliche methodische Verfahren (Brüder Grimm: Rotkäppchen) 30. 3. 2018 Abenteuerroman - (K. Boie: Alhambra - Geschichte und/versus literarische Fiktion)) 6. 4. 2018 Abenteuerroman II (A. Steinhöfel: Rico-Romane - Arbeit mit dem Film) 13. 4. 2018 Problemorientiertes Jugendbuch - (G. Pausewang: Wolke - Methoden humanistischer Pädagogik, Phantasiereisen) 20. 4. 2018 Didaktische Adaptation literarischer Texte - 2 27. 4. 2018 Problemorientierte Jugendbuch und Romane für junge Erwachsene mit dem Thema des 2. Weltkrieg (M. Pressler: Malka Mai - Literaturführer-Methode) 4. 5. 2018 Movie-Roman: W. Herrndorf: Tschick 11. 5. 2018 Präsentation der eigenen Vorschläge zur didaktischen Adaptation eines kinder- oder jugendliterarischen Textes nach beliebiger Auswahl (Gruppenarbeit), Zusammenfassung des Kurses Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (25.02.2018)
|