PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Didaktika reálií - ON2307012
Anglický název: Methodology of Realia
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vyučování reálií německy mluvících zemí. Mají si osvojit základní metodické postupy vhodné pro zprostředkování a upevnění poznatků z oblasti reálií a lingvoreálií tak, aby dokázali v praxi realizovat požadavek formování sociokulturní a interkulturní kompetence.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (25.02.2017)
Literatura
  • BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.
  • BRIESEMEISTER, D. Landeskunde - Kulturkunde - Auslandskunde : Historischer Rückblick und terminologischer Überblick. In: Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Kultur und Kommunikation als didaktisches Konzept. München: Kösel Verlag, 1976, s. 138-157. ISBN 3-466-30125-4.
  • BISCHOF, M., KESSLING, V., KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.
  • MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.
  • HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.
  • ERDMENGER, M. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X.
  • GÖTZE, L. Interkulturelles Lernen und "Interkulturelle Germanistik" - Konzepte und Probleme. In: Deutsch als Fremdsprache, 1992, Jg. 29, Heft 2 , s. 3-9. ISSN 0011-9741.
  • GUDJONS, H. Handlungsorientiert lehren und lernen : Schüleraktivierung - Selbständigkeit - Projektarbeit. 3., neubearbeitete und erweiterte Aufl. Bad Heilbrunn/Obb.: Verlag Julius Klinkhardt, 1992. ISBN 3-7815-0694-0.
  • NEČASOVÁ, P. Mezioborové aspekty výuky reálií a lingvoreálií v cizojazyčném vyučování. In: Multidiscilinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha: UK - Pedagogická fakulta, 2002, s. 38-42. ISBN 80-7290-076-5.
  • NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky : Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.
  • WIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J.B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (25.02.2017)
Požadavky ke zkoušce - němčina

K zápočtu je třeba:
- aktivní účast na výuce
- 80% docházky
- didaktizace zvoleného tématu

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (25.02.2017)
Sylabus

Obsahem předmětu jsou následující témata:

  • Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru (1.3.)
  • Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií (15.3.)
  • Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování (19.4.)
  • Projektové vyučování (26.4.)
  • Prezentace didaktizovaných témat (3.5.)
  • Prezentace didaktizovaných témat (10.5.)
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (25.02.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK