|
|
|
||
Cílem předmětu je osvojení základních poznatků a technik pedagogické a školní psychologie. Předmět napomůže studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, které jim umožní zvýšit srozumitelnost výchovně-vzdělávací reality. Studenti se seznámí s diagnostickými a nápravně intervenčními postupy ve školním poradenství.
Obsahové vymezení:
1. Pedagogická a školní psychologie: vymezení, pojetí, výzkum v pedagogické a školní psychologii.
2. Učitelská profese: Pojetí učitelské profese, nároky učitelské profese, nejistoty a zátěže učitelské práce.
4. Motivace k učení: krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
5. Učení a poznávání: pojem učení a podoby učení, vybrané teorie učení a druhy učení. Zákonitosti učení. Individuální zvláštnosti učení. Vztah žáků k učení a poznávání.
6. Interakce učitel x žák (žáci). Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon.
7. Žák: osobnost žáka, školní "zdatnosti" - stávání se žákem (školní socializace), sociální a jazyková determinovanost školního vzdělávání, žák v širších biodromálních souvislostech.
8. Poradenský systém ve školství, společné vzdělávání.
9. Výukové obtíže žáků, pozadí, typologie, možnosti podpory.
10. Výchovné problémy, pozadí, typologie, možnosti podpory.
11. Školní třída. Klima ve třídě a škole - pojem a základní dimenze.
12. Rodina - rodinná socializace a její dysfunkce, rodinné výchovné styly.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (12.09.2020)
|
|
||
BENDL, S; KUCHARSKÁ, A. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: PedF UK 2008. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ELLIOT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích - příčiny, prevence, terapie. Praha: Grada, 2002. HADJ MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: PedF UK, 2002. HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Intervence. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: PedF UK, 2003. KOLEKTIV AUTORŮ Problémové oblasti. Pedagogicko-psychologické poradenství I. Praha: PedF UK, 2004. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. (Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče.) Praha: Portál, 2004. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: PedF UK, 2002. HRABAL, V. PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál 2010. HRABAL, V.; MAN, F.; PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984, 1989. KASÍKOVÁ,. H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, Portál 2011 KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. KULIČ, V. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia, 1992. MALKOVÁ, G.: Zprostředkované učení. Jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál 2009. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. MAREŠ, J. Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové: Nucleus, 2002. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1993. MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2000. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: PedF UK, 2002. Pavelková, I., Urbanová, D.: Nuda v edukačním kontextu: teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie 2018/ročník LXII/číslo 4, s.350-365. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Typy žáků. Praha: PedF UK, 1995. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE Čeští žáci po deseti letech. Praha:PedF UK, 2004. SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody pro praxi.) Praha: Portál, 1999. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: HTF UK, 1995. VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Praha: PedF UK 2013. Poslední úprava: Pavelková Isabella, doc. PhDr., CSc. (24.09.2018)
|
|
||
Výuka má podobu přednášek. K základní doporučené literatuře budou v jednotlivých tématických blocích doporučeny další tituly a dodány další materiály pro samostudium. Samostudium je nedílnou součástí výuky. Předmět je podpořen studijními oporami v Moodle. Přístupové heslo je dáno studentům na první přednášce. Vzhledem k mimořádným preventivním opatřením (COVID-19) lze očekávat průběžné změny ve výuce (on-line). Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (12.09.2020)
|
|
||
Zkouška je písemná. Podkladem pro zkoušku jsou témata přednášek, doplňující samostudium a studium doporučené literatury. Písemná zkouška, vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19) bude konkrétní průběh řešen v průběhu semestru. vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19) bude konkrétní průběh řešen v průběhu semestru. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (12.09.2020)
|
|
||
Jedná se o úvodní předmět v navazujícím magisterském studiu VVP Učitelství pro střední školy. Dává oporu pro realizaci tzv. klinického semestru, tj. integrovaného předmětu Pedagogicko-psychologická praxe s pedagogickou a psychologickou reflexí. Na předmět dále navazují povinně volitelné předměty v Edukačním bloku a Diagnosticko-poradenském bloku. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (09.09.2017)
|