PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů - OKNZ0P110B
Anglický název: Professional Development and Further Education of Teachers
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ0P101A
Anotace -
Kurz má poskytnout základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání čitelů. Studenti se seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem DVU v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (12.02.2018)
Cíl předmětu -

Studenti prokáží základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání učitelů. Seznámí se základními pojmy a teoretickými východisky profesního rozvoje učitelů a se současným stavem DVU v České republice a ve vybraných evropských zemích. Budou se zabývat kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje.

Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (12.02.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Seminární práce, ve které studenti prokáží znalost a porozumění základní terminologii a teoretickým východiskům profesního rozvoje učitelů a budou schopni analyzovat konkrétní nabídku vzdělávacího programu z hlediska kritérií kvality.

Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (12.02.2018)
Literatura

Eurydice (2006). Quality Assurance in Teacher Education in Europe. Brusel: Eurydice. Překlad: Zajišťování kvality vzdělávání učitelů v Evropě. (2007). Praha: ÚIV.

Kohnová, J. (2004). Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj, Praha, Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 182 str. lSBN 80-7290-148-6.

Kohnová, J. a kol. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školníhi vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 364 str. ISBN 978-80-7290-625-3.

Kohnová, J. (2009). Další vzdělávání učitelů. In: Průcha Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009. str. 413-418. ISBH 978-80-7367-546-2.

Píšová, M., Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství. Praha: UK PedF.

Průcha, J. (2002). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum.

Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese. Liberec:TUL PF.

Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.

Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (20.02.2021)
Sylabus -

základní pojmy a teoretická východiska profese učitele

další vzdělávání učitelů v kontextu vzdělávání dospělých

legislativa a současný stav DVU v ČR

další vzdělávání učitelů v zahraničí

typy DVU, formy, metody a zaměření

zdroje dalšího vzdělávání učitelů, MOOC

institucionální struktura, organizace podílející se na DVU

mentoring a profesní podpora začínajících učitelů

kritéria kvality vzdělávacího programu DVU

Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (12.02.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK