|
|
|
||
|
Systémový přístup k řízení a rozvíjení jakékoliv organizace, tedy i organizace poskytující vzdělávání, je klíčovým předpokladem pro její udržitelný rozvoj a konkurenceschopnost v daném prostředí. Zvláště v oblasti vzdělávání je třeba navazovat na hlavní směry rozvoje vzdělávání na národní úrovni vyplývající ze vzdělávací politiky, respektovat evropské trendy i trendy v širším mezinárodním měřítku.
Cílem předmětu je rozvinutí manažerských kompetencí nejen získáním teoretických znalostí a postupů při uplatňování strategického řízení vzdělávací organizace, ale i praktickými aplikacemi s využitím řady příkladů, analýz a případových studií s možností diskuze i sdílení zkušeností. Předmět je zaměřen na porozumění základním termínům a jejich vazbám v kontextu současného managementu vzdělávacích organizací s vazbou na hlavní strategické směry vzdělávací politiky do roku 2030+. V rámci předmětu budou využity interaktivní metody výuky, podporující kritické a strategické myšlení studentů.
Poslední úprava: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (30.08.2025)
|
|
||
|
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit. Poslední úprava: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (30.08.2025)
|
|
||
|
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné odevzdat seminární práci zaměřenou na strategii rozvoje organizace a úspěšně složit závěrečnou písemnou zkoušku. V testu je nutné dosáhnout minimálně 75 % správných odpovědí. Otázky budou vycházet ze sylabu a studijních materiálů. Pozn.: Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace. Poslední úprava: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (30.08.2025)
|
|
||
|
Povinná literatura: • FOTR, J. et al. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3985-4. • FOTR, J. et al. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0434-5. • FOTR, J. a I. SOUČEK. Scénáře pro strategické rozhodování a řízení. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2020-8.• PAULOVČÁKOVÁ, L. Strategie řízení vzdělávací organizace. E-publikace, PedF UK, 2019. ISBN 978-80-7603-107-4. Internetové zdroje: • MŠMT. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ [online] Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 • NPI ČR. Strategické řízení a plánování ve školách a v územích [online]. Dostupné z: https://vedemeskolu.npi.cz/ke-stazeni/ Doporučená literatura: • CIMBÁLNÍKOVÁ, L. Strategický rozvoj lidských zdrojů: Co je důležitější v současné společnosti znalostí: rozvoj lidských zdrojů, nebo jejich řízení. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3288-5. • DĚDINA, J. a J. ODCHÁZEL. Management a moderní organizování firmy. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-2149-1. • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8. • JANIŠOVÁ, D. a M. KŘIVÁNEK. Velká kniha o řízení firmy: praktické postupy pro úspěšný rozvoj organizace. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4337. • MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.-0. Poslední úprava: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (30.08.2025)
|
|
||
|
Hlavní témata předmětu: 1 Strategický management na úrovni vzdělávací organizace 2 Strategická východiska vzdělávací organizace 3 Strategický záměr a strategický plán vzdělávací organizace 4 Realizace a hodnocení strategie vzdělávací organizace 5 Východiska pro strategický management 6 Strategie rozvoje VŠ 7 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ 8 Strategie řízení a plánování ve školách a územích Poslední úprava: Hubert Vlastimil, PhDr. Mgr., MBA, Ph.D. (30.08.2025)
|
