Předmět vybavuje posluchače znalostmi pro pochopení funkcí školy jako sociální instituce a specifické organizace, pro porozumění kultuře školy jako prostředí pro cílené vzdělávání, pro osobnostní a sociální rozvoj a kultivaci žáků. Klade důraz na proměnu modelu školy v evropském a světovém kontextu se zřetelem ke specifikům české školy, včetně modelů alternativních a inovačních. Prohlubuje klíčové koncepty, zejména škola jako komunita, škola jako učící se organizace, škola jako kulturní prostředí, autonomie a akontabilita školy, klima školy, škola ve vztahové síti aj.
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2019)
Cíl předmětu
Kromě zprostředkování konceptuálních umožňuje získat praktickou zkušenost s aplikací poznatků školní pedagogiky pro analýzu vybraných aspektů života konkrétní školy a návrh její perspektivní trajektorie.
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2019)
Literatura
Povinná:
DVOŘÁK, Dominik a Martin SEDLÁČEK, ed. Pedagogické vedení školy: Lidé v čele školy a učení žáků [Tematické číslo]. Orbis scholae. 2011, 5(3). ISSN 1802-4637.
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0.
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2021/2022 [online]. 1. Praha: ČŠI, 2021. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Kriteria-hodnoceni/
MAREŠ, Jiří. Sociální klima školy. Pedagogická revue. 2000, 52(3), 241-253. ISSN 1211-4669.
POL, Milan. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.
BERG, Gunnar, POL, Milan, ed. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
Zákon č. 561/2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.: školský zákon. In: Sbírka zákonů ČR. 2004, částka 190.
Doporučená:
DVOŘÁK, Dominik, Karel STARÝ a Petr URBÁNEK. Škola v globální době: proměny pěti českých základních škol. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.
HARGREAVES, Andy. Second international handbook of educational change. London: Springer, 2010. ISBN 9048126592.
HLOUŠKOVÁ, Lenka. Proměna kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4813-3.
CHVÁL, Martin a Jiřina NOVOTNÁ, ed. Pedagogický rozvoj školy: [sborník z konference INOSKOP]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-510-3.
KUČEROVÁ, Silvie. Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost, 2012. Geographica. ISBN 978-80-904521-8-3.
MOREE, Dana. Učitelé na vlnách transformace: kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
POL, Milan. Když se školy učí. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6130-9.
What Schools for the Future [online]. 1. Paris: OECD, 2001 [cit. 2019-09-10]. ISBN 9789264195004. Dostupné z: https://www.oecd-ilibrary.org/education/what-schools-for-the-future_9789264195004-en
Studijní pomůcky: Prezentace ze seminářů.
Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (14.09.2021)
Sylabus
Koncept sociální instituce. Škola jako sociální instituce a jako úroveň organizace vzdělávání.
Funkce školy (manifestní a latentní). Kritické teorie školy. Tlak globálních faktorů na národní státy a jejich tradiční modely školy. Příklady proměny školství ve vybraných vyspělých státech.
Škola jako běžná a specifická organizace. Charakteristiky organizace (prvky, struktury), chování lidí v organizaci. Škola jako specifická organizace (rozvolněná vazba).
Správa, řízení a vedení škol. Mise a vize. Základní přístupy k pedagogickému vedení školy. Význam stability a proces změny.
Škola jako společenství a učící se organizace. Škola a její partneři: spolupráce nebo konflikt.
Klima a kultura školy. Fyzické, organizační a sociálně-kulturní prostředí školy. Původ, shody a rozdíly pojmů kultura a klima organizace. Součásti kultury. Kultura efektivních škol. Způsob zjišťování a význam klimatu a kultury školy. Klima sboru, třídy – komponenty.
Čas a režim školy. Role extra-kurikulárních aktivit.
Změna školy jako instituce a organizace. Scénáře budoucnosti školy dle OECD a naplňování funkcí vzdělávací instituce v nich. Konkurence a trh ve školství. Teorie změny v organizaci.
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2019)