|
|
|
||
Cílem předmětu je
1) rozvíjet didaktické kompetence a didaktické myšlení budoucích učitelů IT tak, aby dokázali v informaticky zaměřených předmětech rozvíjet digitální gramotnost a informatické myšlení žáků ZŠ a SŠ, a podporovat jejich didaktickou kreativitu.
2) poskytnout budoucím učitelům hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování informaticky zaměřených předmětů a na realizaci vzdělávacích cílů informatické a informačně-technologické výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ.
Předmět poskytne studentům učitelství hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování předmětů zaměřených na vzdělávací oblast informační a komunikační technologie a na realizaci vzdělávacích cílů informačně-technologické výchovy s cílem rozvíjet digitální gramotnost a informatické myšlení žáků ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro potřeby plnění cílů informačně-technologické výchovy s využitím digitálních technologií ve školní praxi. V návaznosti na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny předmět aplikuje a rozvíjí poznatky těchto disciplín v informačně-technologické výchově s důrazem na rozvoj informatického myšlení a rozvíjení digitální gramotnosti. V předmětu se klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje se aplikační a integrační pojetí informačně-technologické výchovy s ICT.
Předmět představuje vyučovací metody, organizační formy a didaktické principy a jejich specifika pro zajištění výuky informaticky zaměřených předmětů a ICT na ZŠ a SŠ.
Pozornost je věnována konstruktivistickým a konstrukcionistickým přístupům k rozvíjení informatického myšlení žáků a k přípravě a realizaci výuky ICT a informaticky zaměřených předmětů. Zaměřuje se na specifika didaktického trojúhelníka a didaktické transformace učiva v informační výchově a diagnostické metody pro hodnocení práce žáků a učitelů, výsledků a dopadu informační výchovy. Teoretickým východiskem pro studium oborové didaktiky zaměřené na informatiku bude transdisciplinární didaktiky jako didaktiky, která se opírá o studium transformace obsahu v příslušném oborovém kontextu.
V případě přechodu prezenční výuky na fakultě na distanční výuku v souvislosti s opatřeními COVID-19 bude bezkontaktní výuka realizovaná v MS Teams vždy v časech výuky podle rozvrhu.
Současně budou posíleny studijní opory v prostředí Moodle, kde studenti budou dostávat úkoly k vypracování, odevzdávat řešení, poskytovat zpětnou vazbu spolužákům a komunikovat v čase mimo on-line výuky realizované v Teams.
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (24.09.2020)
|
|
||
ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998. JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009. KALHOUS, Z., OBST, O. et al. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. SENTANCE, S., BARENDSEN, E., SCHULTE, C. (Eds.) (2018) Computer Science Education. Perspectives on Teaching and Learning in School. Bloomsbury, 2018. SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Efektivní práce s informacemi ve škole. Praha : Portál, 1997. SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013. SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. (2017) Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, 2017. SLAVÍK, J. et al. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky.ZČU : Plzeň, 2020. STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. učebnice ICT a informaticky zaměřených předmětů pro ZŠ v ČR, na Slovensku, v Rusku, Velké Británi, aj. strategické materiály MŠMT pro vzdělávání (Strategie 2020, Strategie 2030+) materiály týkající se revize vzdělávací oblasti ICT (Informatika a ICT) učebnice pro informatiku, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)
Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
|
|
||
DIDAKTIKA INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE A JEJÍ PŘEDMĚT Poslední úprava: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (13.09.2020)
|