PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
Školní projekt - OKNB1B147B
Anglický název: School Project
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět se zaměřuje na využití projektového vyučování v přírodovědném vzdělávání. Pozornost je věnována teoretickým základům projektového vyučování i problematice výběru vhodného tématu, náležitostí zařazených badatelských aktivit, aktivace žáků a jejich zapojení do projektu, výstupů projektu i obtíží při realizaci. Součástí teoretické části je i pohled na hodnocení projektů a jejich výsledků a výzkumná zjištění. V praktické části předmětu studenti navrhují vlastní plán projektu, přičemž funkčnost dílčích aktivit ověřují v rámci modelových výukových mikrosituací.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (03.09.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Vypracování vlastního krátkodobého projektu zaměřeného na přírodovědné vzdělávání na ZŠ nebo SŠ, jeho představení na semináři a odevzdání písemně zpracovaného popisu projektu.

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.08.2019)
Literatura
  • Maňák, J., & Švec, Š. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  • Kubicová, S. (2008). Projektová výuka v biologickém vzdělávání na ZŠ a SŠ. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Coufalová, J. (2010). Projektové vyučování. Praha: Fortuna.
  • Dvořáková, M. (2009). Projektové vyučování v české škole. Praha: Karolinum.
  • Kubínová, M. (2002). Projekty (ve vyučování matematice) - cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Tomková, A., Kašová, J., & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
  • Pavlasová, L., & Tarabová, E. (2010). Praktické úlohy a projekty z mikrobiologie. Příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Pouchová, M., & Pavlasová, L. (2010). K problematice hodnocení v projektové výuce. Komenský, 135(1), 26-29.
  • Rusek, M., & Dlabola, Z. (2013). What is and what is not a project? In M. Rusek & V. Köhlerová (Eds.), Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech (s. 14-19): UK PedF. 978-80-7290-291-0.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (23.08.2019)
Sylabus
  • Principy projektového vyučování a jeho uplatnění v přírodovědném vzdělávání
  • Postup realizace projektu (volba tématu, motivace žáků, náležitosti správně navrženého projektu, volba výstupů, problémy realizace projektů)
  • Badatelské aktivity jakožto základ přírodovědně orientovaných projektů, principy IBSE
  • Hodnocení projektu a jeho dopadu na vzdělávání, výzkumné poznatky, evaluační nástroje
  • Zdroje námětů na projekty
  • Analýza publikovaných projektů ve vztahu k teoretickým východiskům, kurikulárním dokumentům a praktickým aspektům realizace
  • Příprava vlastního projektu, ověření funkčnosti dílčích aktivit
  • Prezentace vlastního projektu, realizace ústřední části v rámci semináře  
Poslední úprava: Pavlasová Lenka, RNDr., Ph.D. (12.12.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK