Cílem kurzu je rozvinout dovednost studentů realizovat výuku přírodopisu na základní škole (nižší sekundární vzdělávání, ISCED 2). Rozvíjena je zejména dovednost přípravy a praktické realizace výuky přírodopisu. V první fázi se student pod vedením provázejícího učitele seznamuje s aspekty praktické realizace výuky přírodopisu na základní škole (nejméně 8 vyučovacích hodin). Následně samostatně připravuje a realizuje výuku přírodopisu (nejméně 24 vyučovacích hodin). Součástí kurzu jsou reflektivní semináře, v rámci kterých je pozornost zaměřena zejména na analýzu a návrhy alterací realizované výuky.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu
absolvování kurzu Proškolení před pedagogickými praxemi v MOODLe a odevzdání vygenerovaného osvědčení
odevzdání dohody o provedení práce uzavřené s fakultním učitelem
8 VH aktivního seznámení s výukou přírodopisu na ZŠ
příprava, realizace a písemná reflexe 24 VH přírodopisu na ZŠ
odevzdání všech úkolů a splnění dalších požadavků dle zadaných termínů (pokud nebudou úkoly odevzdány včas, není možná účast na reflektivním a závěrečném reflektivním semináři a tedy ani ukončení předmětu)
aktivní účast na všech seminářích (úvodní - 180 min, průběžný - 180 min, závěrečný - 180 min)
umožnění hospitace na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a aktivní účast na následném rozboru výuky
odevzdání hodnocení fakultního učitele
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Literatura
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.
Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál
Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.
Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ
Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál
Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Sylabus
1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy, metodika tvorby příprav na výuku)
2. praxe – každý student individuálně (minimálně 8 vyučovacích hodin aktivního seznámení s výukou, minimálně 24 samostatně učených vyučovacích hodin a další činnosti ve škole mimo vyučování)
3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem
4. hospitace vyučujícím z KBES na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor
6. zpracování reflexí a úkolů dle zadání – každý student individuálně
5. reflexe v rámci seminářů na fakultě
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)